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Busch HJ, Wolfrum S, Michels G, Baumgärtel M, Bodmann KF, Buerke M, Burst V, Enghard P, Ertl G, Fach WA, Hanses F, Heppner HJ, Hermes C, Janssens U, John S, Jung C, Karagiannidis C, Kiehl M, Kluge S, Koch A, Kochanek M, Korsten P, Lepper PM, Merkel M, Müller-Werdan U, Neukirchen M, Pfeil A, Riessen R, Rottbauer W, Schellong S, Scherg A, Sedding D, Singler K, Thieme M, Trautwein C, Willam C, Werdan K. [Clinical acute and emergency medicine curriculum-focus on internal medicine : Recommendations for advanced training in internal medicine in the emergency department]. Med Klin Intensivmed Notfmed 2024; 119:1-50. [PMID: 38625382 PMCID: PMC11098871 DOI: 10.1007/s00063-024-01113-3] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 01/31/2024] [Indexed: 04/17/2024]
Abstract
In Germany, physicians qualify for emergency medicine by combining a specialty medical training-e.g. internal medicine-with advanced training in emergency medicine according to the statutes of the State Chambers of Physicians largely based upon the Guideline Regulations on Specialty Training of the German Medical Association. Internal medicine and their associated subspecialities represent an important column of emergency medicine. For the internal medicine aspects of emergency medicine, this curriculum presents an overview of knowledge, skills (competence levels I-III) as well as behaviours and attitudes allowing for the best treatment of patients. These include general aspects (structure and process quality, primary diagnostics and therapy as well as indication for subsequent treatment; resuscitation room management; diagnostics and monitoring; general therapeutic measures; hygiene measures; and pharmacotherapy) and also specific aspects concerning angiology, endocrinology, diabetology and metabolism, gastroenterology, geriatric medicine, hematology and oncology, infectiology, cardiology, nephrology, palliative care, pneumology, rheumatology and toxicology. Publications focussing on contents of advanced training are quoted in order to support this concept. The curriculum has primarily been written for internists for their advanced emergency training, but it may generally show practising emergency physicians the broad spectrum of internal medicine diseases or comorbidities presented by patients attending the emergency department.
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Affiliation(s)
- Hans-Jörg Busch
- Zentrum für Notfall- und Rettungsmedizin, Universitäts-Notfallzentrum Freiburg, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Deutschland
| | - Sebastian Wolfrum
- Interdisziplinäre Notaufnahme Campus Lübeck, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Deutschland
| | - Guido Michels
- Notfallzentrum, Krankenhaus der Barmherzigen Brüder Trier, Medizincampus der Universitätsmedizin Mainz, Trier, Deutschland
| | - Matthias Baumgärtel
- Klinikum Nürnberg, Universitätsklinik für Innere Medizin 3 der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
| | | | - Michael Buerke
- Medizinische Klinik II, St. Marien-Krankenhaus Siegen, Siegen, Deutschland
| | - Volker Burst
- Schwerpunkt Klinische Akut- und Notfallmedizin und Klinik II für Innere Medizin, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland
| | - Philipp Enghard
- Klinik mit Schwerpunkt Nephrologie und Internistische Intensivmedizin, Charité Universitätsmedizin, Berlin, Deutschland
| | - Georg Ertl
- Deutsches Zentrum für Herzinsuffizienz, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
| | - Wolf Andreas Fach
- MVZ CCB am AGAPLESION Bethanien Krankenhaus, Frankfurt (Main), Deutschland
| | - Frank Hanses
- Interdisziplinäre Notaufnahme, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland
| | - Hans Jürgen Heppner
- Klinik für Geriatrie und Geriatrische Tagesklinik, Klinikum Bayreuth - Medizincampus Oberfranken und Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Bayreuth, Deutschland
| | | | - Uwe Janssens
- Klinik für Innere Medizin und Internistische Intensivmedizin, St-Antonius-Hospital gGmbH, Eschweiler, Deutschland
| | - Stefan John
- Medizinische Klinik 8, Abteilung für Internistische Intensivmedizin, Klinikum Nürnberg-Süd, Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland
| | - Christian Jung
- Klinik für Kardiologie, Pneumologie und Angiologie des Universitätsklinikums Düsseldorf, Heinrich-Heine Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - Christian Karagiannidis
- ARDS und ECMO Zentrum Köln-Merheim, Kliniken Köln und Universität Witten/Herdecke, Köln, Deutschland
| | - Michael Kiehl
- Medizinische Klinik I, Klinikum Frankfurt (Oder), Frankfurt (Oder), Deutschland
| | - Stefan Kluge
- Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
| | - Alexander Koch
- Medizinische Klinik III, Universitätsklinikum Aachen, Aachen, Deutschland
| | | | - Peter Korsten
- Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, St. Josef-Stift Sendenhorst, Sendenhorst, Deutschland
| | - Philipp M Lepper
- Klinik für Akut- und Notfallmedizin, Universität und Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Deutschland
| | | | - Ursula Müller-Werdan
- Medizinische Klinik für Geriatrie und Altersmedizin, der Charité - Universitätsmedizin Berlin und EGZB, Berlin, Deutschland
| | - Martin Neukirchen
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin und Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - Alexander Pfeil
- Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Jena, Jena, Deutschland
| | - Reimer Riessen
- Internistische Intensivstation 93, Dept. f. Innere Medizin, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland
| | - Wolfgang Rottbauer
- Klinik für Innere Medizin II (Kardiologie, Angiologie, Pneumologie, Intensivmedizin, Sport- und Rehabilitationsmedizin), Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland
| | | | | | - Daniel Sedding
- Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Ernst-Grube-Straße 40, 06097, Halle (Saale), Deutschland
| | - Katrin Singler
- Universitätsklinik für Innere Medizin - Geriatrie & Institut für Biomedizin des Alterns, Klinikum Nürnberg Paracelsus Medizinische Privatuniversität & Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Nürnberg & Erlangen, Deutschland
| | - Marcus Thieme
- Abteilung Innere Medizin und REGIOMED Gefäßzentrum, REGIOMED Klinikum Sonneberg, Sonneberg und Klinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum Jena, Jena, Deutschland
| | | | - Carsten Willam
- Medizinische Klinik 4, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland
| | - Karl Werdan
- Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Ernst-Grube-Straße 40, 06097, Halle (Saale), Deutschland.
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Bruno RR, Wolff G, Kelm M, Jung C. Pharmacological treatment of cardiogenic shock - A state of the art review. Pharmacol Ther 2022; 240:108230. [PMID: 35697151 DOI: 10.1016/j.pharmthera.2022.108230] [Citation(s) in RCA: 4] [Impact Index Per Article: 2.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/13/2022] [Revised: 05/30/2022] [Accepted: 06/07/2022] [Indexed: 12/14/2022]
Abstract
Cardiogenic shock is a clinical syndrome of impaired tissue perfusion caused by primary cardiac dysfunction and inadequate cardiac output. It represents one of the most lethal clinical conditions in intensive care medicine with mortality >40%. Management of different clinical presentations of cardiogenic shock includes guidance of cardiac preload, afterload, heart rate and contractility by differential pharmacological modulation of volume, systemic and pulmonary vascular resistance and cardiac output besides reversing the triggering cause. Data from large registries and randomized controlled trials on optimal diagnostic guidance as well as choice of pharmacological agents has accrued significantly in recent years. This state-of-the-art review summarizes the basic concepts of cardiogenic shock, the diagnostic work-up and currently available evidence and guideline recommendations on pharmacological treatment of cardiogenic shock.
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Affiliation(s)
- Raphael Romano Bruno
- Heinrich-Heine-University Duesseldorf, Medical Faculty, Department of Cardiology, Pulmonology and Vascular Medicine, Duesseldorf, Germany
| | - Georg Wolff
- Heinrich-Heine-University Duesseldorf, Medical Faculty, Department of Cardiology, Pulmonology and Vascular Medicine, Duesseldorf, Germany
| | - Malte Kelm
- Heinrich-Heine-University Duesseldorf, Medical Faculty, Department of Cardiology, Pulmonology and Vascular Medicine, Duesseldorf, Germany; Cardiovascular Research Institute Düsseldorf (CARID), Duesseldorf, Germany
| | - Christian Jung
- Heinrich-Heine-University Duesseldorf, Medical Faculty, Department of Cardiology, Pulmonology and Vascular Medicine, Duesseldorf, Germany.
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