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Terrorist attacks: common injuries and initial surgical management. Eur J Trauma Emerg Surg 2020; 46:683-694. [PMID: 32342113 DOI: 10.1007/s00068-020-01342-z] [Citation(s) in RCA: 8] [Impact Index Per Article: 2.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 12/28/2019] [Accepted: 03/02/2020] [Indexed: 01/22/2023]
Abstract
Terrorism-related incidents and shootings that involve the use of war weapons and explosives are associated with gunshot and blast injuries. Despite the perceived threat of terrorism, these incidents and injuries are rare in Germany. For this reason, healthcare providers are unlikely to have a full understanding of the special aspects of managing these types of injuries. Until a clear and complete picture of the situation is available after a terrorist or shooter incident, tactical and strategic approaches to the clinical management of the injured must be tailored to circumstances that have the potential to overwhelm resources temporarily. Hospitals providing initial care must be aware that the first patients who are taken to medical facilities will present with uncontrollable bleeding from injuries to the trunk and body cavities. To improve the outcome of these patients in extremis, the aim of the index surgery is to stop the bleeding and control the contamination. Unlike damage control surgery, which is tailored to the patient's condition, tactical abbreviated surgical care (TASC) is first and foremost adapted to the overall situation. Once the patients are stabilised and all information on the situation is available, the surgical management and reconstruction of gunshot and blast injuries can follow the principles of damage control (DC) and definitive early total care (ETC). The purpose of this article is to provide an overview of the pathophysiology of gunshot and blast injuries, wound ballistics, and the approach and procedures of successful surgical management.
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Güsgen C, Anger F, Hauer T, Willms A, Buhr HJ, Germer CT, Schwab R, Lock JF. [Advanced training of general and visceral surgeons in life-saving emergency surgery : Results of a survey among participants of a surgery course]. Chirurg 2020; 91:1044-1052. [PMID: 32313966 PMCID: PMC7716888 DOI: 10.1007/s00104-020-01170-2] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/03/2022]
Abstract
Hintergrund Die geringe Anzahl operativ zu versorgender Körperhöhlenverletzungen erfordert ein Umdenken in der chirurgischen Aus- und Weiterbildung. Ein entsprechendes Kursformat wird seit 2014 über die DGAV angeboten. Um Berechtigung, Bedarf, Nutzen und Erfolg eines solchen Kursformates zu erheben, erfolgte eine Evaluation durch die bisherigen Kursteilnehmer. Material und Methoden Kursevaluation und zusätzliche Onlinebefragung der bisherigen Kursteilnehmer hinsichtlich Alter, Geschlecht, Ausbildungsstand, Fachrichtung, Versorgungsstufe des Krankenhauses, notfallchirurgischer Erfahrungen, der Häufigkeit chirurgischer Notfallversorgungen, Teilnahme an anderen Kursformaten, Erfahrungen nach der Kursteilnahme, Einschätzung der aktuellen Fort- und Weiterbildungssituation und Finanzierung solcher Kurse. Ergebnisse Insgesamt 142 Kursteilnehmer evaluierten ihre Kursteilnahme, zusätzlich beantworteten 83 den Onlinefragebogen. Über 90 % berichteten von einem nachhaltigen positiven Einfluss des Kurses auf ihr notfallchirurgisches Handeln. Mehr als die Hälfte konnte von konkreten Notfallsituationen berichten, die sie aufgrund der Kursteilnahme besser bewältigen konnten. In der Notfallversorgung erfahrene Chirurgen bewerteten den eigenen Lernerfolg durch die Kursteilnahme signifikant häufiger positiv als ihre weniger erfahrenen Kollegen. Keinen Einfluss auf den Lernerfolg hatten eine Ober- oder Chefarztposition, die Versorgungsstufe des Krankenhauses, das Alter oder Geschlecht der Teilnehmer. Die Mehrheit der antwortenden Chirurgen befürwortet die Integration eines solchen Kursformates in die chirurgische Weiterbildung und fordert hierzu eine finanzielle Unterstützung. Schlussfolgerung Kursformate, in denen notfallchirurgische Strategien und Fähigkeiten vermittelt werden, sind etabliert und werden sehr positiv evaluiert. Die Fort- und Weiterbildung in notfallchirurgischen Fähigkeiten und Kenntnissen liegt im gesellschaftlichen Interesse und zumindest anteilig auch in ihrer Verantwortung.
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Affiliation(s)
- C Güsgen
- Klinik für Allgemein- Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - F Anger
- Klinik und Poliklinik für Allgemein‑, Viszeral‑, Transplantations‑, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
| | - T Hauer
- Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland
| | - A Willms
- Klinik für Allgemein- Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - H J Buhr
- Deutsche Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Berlin, Deutschland
| | - C-T Germer
- Klinik und Poliklinik für Allgemein‑, Viszeral‑, Transplantations‑, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
| | - R Schwab
- Klinik für Allgemein- Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - J F Lock
- Klinik und Poliklinik für Allgemein‑, Viszeral‑, Transplantations‑, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.
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Franke A, Bieler D, Friemert B, Kollig E, Flohe S. [Preclinical and intrahospital management of mass casualties and terrorist incidents]. Chirurg 2019; 88:830-840. [PMID: 29149359 DOI: 10.1007/s00104-017-0489-x] [Citation(s) in RCA: 27] [Impact Index Per Article: 5.4] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/29/2023]
Abstract
Due to the recent terrorist attacks in Paris, Brussels, Ansbach, Munich, Berlin and more recently Manchester and London, terrorism is realized as a present threat to our society and social life, as well as a challenge for the health care system. Without fueling anxiety, there is a need for sensitization to this subject and to familiarize all concerned with the special kind of terrorist attack-related injuries, the operational priorities and tactics and the individual basic principles of preclinical and hospital care. There is a need to adapt the known established medical structure for a conventional mass casualty situation to the special requirements that are raised by this new kind of terrorist threat to our social life. It is the aim of this article, from a surgical point of view, to depict the tactics and challenges of preclinical care of the special kind of terrorist attack-related injuries from the site of the incident, via the advanced medical post or casualty collecting point, to the triage point at the hospital. The special needs of medical care and organizational aspects of the primary treatment in the hospital are highlighted and possible decisional options and different approaches are discussed.
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Affiliation(s)
- A Franke
- Klinik für Unfallchirurgie, Orthopädie, Rekonstruktive- und Handchirurgie, Verbrennungsmedizin, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Rübenacherstrasse 170, 56072, Koblenz, Deutschland
| | - D Bieler
- Klinik für Unfallchirurgie, Orthopädie, Rekonstruktive- und Handchirurgie, Verbrennungsmedizin, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Rübenacherstrasse 170, 56072, Koblenz, Deutschland.
| | - B Friemert
- Klinik Unfallchirurgie und Orthopädie, Septische und Rekonstruktive Chirurgie, Sporttraumatologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm, Deutschland
| | - E Kollig
- Klinik für Unfallchirurgie, Orthopädie, Rekonstruktive- und Handchirurgie, Verbrennungsmedizin, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Rübenacherstrasse 170, 56072, Koblenz, Deutschland
| | - S Flohe
- Klinik für Unfallchirurgie, Orthopädie und Handchirurgie, Städt. Klinikum Solingen, Solingen, Deutschland
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Güsgen C, Franke A, Hentsch S, Kollig E, Schwab R. [Terrorist attack trauma - an individual entity of polytrauma : A 10-year update]. Chirurg 2019; 88:821-829. [PMID: 28831517 DOI: 10.1007/s00104-017-0488-y] [Citation(s) in RCA: 7] [Impact Index Per Article: 1.4] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/25/2022]
Abstract
The incidence of terrorist attacks is increasing worldwide, and they have also become a permanent threat in European cities. Due to its complexity, terrorist attack trauma places high demands on the strategy of surgical treatment. The combination of various mechanisms, explosions and gunshot injuries, with the characteristic pressure (blast) damage and a high proportion of penetrating trauma with simultaneous burns are characteristic features. Unlike in military conflicts, injuries to people of all ages and without ballistic body protection (body armor) are to be expected. The mechanism of the attack and its local conditions are of relevance for the assessment of the situation and the expected injury patterns. Thus, suicide attacks result in several times higher numbers of fatalities and casualties. Explosions on free ground lead to different types of injury than those in closed or semi-enclosed spaces. The treatment principles of the Advanced Trauma Life Support (ATLS®) are based on the intrahospital care of casualties as well as damage control strategies with trigger factors. In order to prepare and educate clinics and surgeons in Germany for such scenarios, various course formats of the professional societies, the German Society for General and Visceral Surgery (DGAV) and the German Society for Trauma Surgery (DGU) have now been established.
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Affiliation(s)
- C Güsgen
- Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Rübenacherstr.170, 56072, Koblenz, Deutschland.
| | - A Franke
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - S Hentsch
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - E Kollig
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Plastische und Wiederherstellungschirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - R Schwab
- Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Rübenacherstr.170, 56072, Koblenz, Deutschland
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Abstract
While intestinal injury is relatively rare in blunt abdominal trauma, it is common in penetrating abdominal trauma. Intestinal injury cannot be detected effectively by computed tomography (CT); therefore penetrating abdominal injury or abdominal signs in blunt trauma require liberal indications for explorative laparotomy. In mass casualty situations patients with hemodynamic instability and abdominal signs should be prioritized for surgery. Besides intra-abdominal hemorrhage the major issue is septic complications due to intestinal perforation. The current surgical strategy should reflect the number of injured patients and the individual pattern of injuries. Damage control surgery is not an effective strategy to improve survival rates in severely injured patients or in mass casualty situations. Damage control surgery focuses on lifesaving procedures especially bleeding control and control of contamination. This includes an open abdomen strategy with later definitive repair and abdominal wall closure.
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Affiliation(s)
- J F Lock
- Klinik & Poliklinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinik Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland.
| | - F Anger
- Klinik & Poliklinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinik Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland
| | - C-T Germer
- Klinik & Poliklinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Gefäß- und Kinderchirurgie, Universitätsklinik Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland
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Typische Verletzungen durch terrorassoziierte Ereignisse und ihre Implikationen für die Erstversorgung. ACTA ACUST UNITED AC 2018. [DOI: 10.1007/s10039-018-0393-8] [Citation(s) in RCA: 4] [Impact Index Per Article: 0.7] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/04/2023]
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Back DA, Palm HG, Willms A, Westerfeld A, Hinck D, Schulze C, Brodauf L, Bieler D, Küper MA. [Evaluation of interest in research among surgically active medical officers in the German Armed Forces]. Chirurg 2015; 86:970-5. [PMID: 26374648 DOI: 10.1007/s00104-015-2984-2] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/28/2022]
Abstract
BACKGROUND Research in military medicine and in particular combat surgery is a broad field that has gained international importance during the last decade. In the context of increased NATO missions, this also holds true for the Bundeswehr (German Armed Forces); however, medical officers in surgery must balance research between their clinical work load, missions, civilian and family obligation. MATERIAL AND METHODS To evaluate engagement with and interest in research, a questionnaire was distributed among the doctors of the surgical departments of the Bundeswehr hospitals by the newly founded working group Chirurgische Forschung der Bundeswehr (surgical research of the Bundeswehr). Returned data were recorded from October 2013 to January 2014 and descriptive statistics were performed. RESULTS Answers were received from 87 out of 193 military surgeons (45 %). Of these 81 % announced a general interest in research with a predominance on clinical research in preference to experimental settings. At the time of the evaluation 32 % of the participants were actively involved in research and 53 % regarded it as difficult to invest time in research activities parallel to clinical work. Potential keys to increase the interest and engagement in research were seen in the implementation of research coordinators and also in a higher amount of free time, for example by research rotation. CONCLUSION Research can be regarded as having a firm place in the daily work of medical officers in the surgical departments of the Bundeswehr; however, the engagement is limited by time and structural factors. At the departmental level and in the command structures of the military medical service, more efforts are recommended in the future in order to enhance the engagement with surgical research. This evaluation should be repeated in the coming years as a measuring instrument and data should be compared in an international context.
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Affiliation(s)
- D A Back
- Abteilung für Unfallchirurgie und Orthopädie, Septische und Rekonstruktive Chirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Berlin, Scharnhorststr. 13, 10115, Berlin, Deutschland.
| | - H G Palm
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Rekonstruktive und Septische Chirurgie, Sporttraumatologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm, Deutschland
| | - A Willms
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - A Westerfeld
- Abteilung für Allgemein,- Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Hamburg, Hamburg, Deutschland
| | - D Hinck
- Abteilung für Allgemein,- Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Hamburg, Hamburg, Deutschland
| | - C Schulze
- Abteilung für Orthopädie und Unfallchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Westerstede, Westerstede, Deutschland
| | - L Brodauf
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Rekonstruktive und Septische Chirurgie, Sporttraumatologie, Bundeswehrkrankenhaus Ulm, Ulm, Deutschland
| | - D Bieler
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, Wiederherstellungs-, Hand- und Plastische Chirurgie, Verbrennungsmedizin, Bundeswehrzentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland
| | - M A Küper
- Abteilung für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland
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