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Busik V, Lorenz B, Mais C, Jäger M, Friedburg C, Andrassi-Darida M, Ehrhardt H, Hubert M. [10 years of screening for retinopathy of prematurity (2009-2019) : Results analysis of two German level-1 neonatal intensive care units (NICUs) with university on-site screening and a telemedical approach in the non-university NICU]. DIE OPHTHALMOLOGIE 2023; 120:920-931. [PMID: 37083751 DOI: 10.1007/s00347-023-01847-z] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 12/20/2022] [Revised: 02/27/2023] [Accepted: 03/15/2023] [Indexed: 04/22/2023]
Abstract
BACKGROUND Retinopathy of prematurity (ROP) is one of the most common causes of childhood blindness in Germany and worldwide and adequate screening is essential. The telemedical approach with objective documentation of retinal findings opens up the possibility of reliably diagnosing all ROP stages independent of the examiner, if a team of ophthalmologists specialized in ROP evaluates the images. OBJECTIVE A 10-year comparison of ROP screening at two level‑1 neonatal intensive care units (NICU): university and on-site vs. non-university and telemedical. MATERIAL AND METHODS Retrospective analysis of screened premature infants by gestational age (GA), birth weight (BW), sex, multiple births, time of ROP occurrence, treatment needs and time as well as examination frequency. RESULTS From 2009 to 2019, we screened 1191 infants of whom 29 had been screened before by an external clinic. The internal 1162 infants were screened on-site with 3713 retinal examinations. We diagnosed 34% with ROP and treated 5.4% (3.7% in Giessen, 7.2% in Siegen). Mean GA was 28.9 weeks (± 2.5 weeks); mean BW 1155 g (± 417.5 g). The number of ROP diagnoses increased by 227.3% in Giessen and by 111.1% in Siegen due to the increasing number of premature births in neonatal care. CONCLUSION Comparative analysis confirmed nationally and internationally increasing ROP screening and children with acute ROP. Telemedical screening was equivalent to on-site screening and safe. Both screening methods identified infants requiring treatment on time. No child with GA > 29 weeks required treatment, analogous to Swedish ROP registry results; however, in the German ROP registry some premature babies with GA ≥ 30 weeks required treatment.
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Affiliation(s)
- Valentina Busik
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland
- Universitätsklinikum Gießen, Gießen und Marburg GmbH, Standort Gießen, Gießen, Deutschland
| | - Birgit Lorenz
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland.
- Universitätsklinikum Gießen, Gießen und Marburg GmbH, Standort Gießen, Gießen, Deutschland.
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Ernst-Abbe-Str. 2, 53127, Bonn, Deutschland.
| | - Christine Mais
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland
| | - Melanie Jäger
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland
- Augenarztpraxis, Bad Brückenau, Deutschland
| | - Christoph Friedburg
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland
- Universitätsklinikum Gießen, Gießen und Marburg GmbH, Standort Gießen, Gießen, Deutschland
| | - Monika Andrassi-Darida
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen, Justus-Liebig-Universität Gießen, Friedrichstraße 18, 35390, Gießen, Deutschland
- Universitätsklinikum Gießen, Gießen und Marburg GmbH, Standort Gießen, Gießen, Deutschland
| | - Harald Ehrhardt
- Sektion Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, Klinik für Kinder und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland
- Abteilung Allgemeine Pädiatrie und Neonatologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Gießen, Deutschland
| | - Mechthild Hubert
- Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin, DRK-Kinderklinik Siegen, Siegen, Deutschland
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Fieß A, Wacker A, Gißler S, Fauer A, Mildenberger E, Urschitz MS, Elflein H, Stoffelns B, Pfeiffer N, Schuster AK. [Ophthalmic care of adults born preterm and full-term-results from the Gutenberg Prematurity Eye Study (GPES) : Premature birth and ophthalmological care]. DIE OPHTHALMOLOGIE 2023; 120:608-619. [PMID: 36416921 DOI: 10.1007/s00347-022-01746-9] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Grants] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/01/2022] [Revised: 09/28/2022] [Accepted: 10/04/2022] [Indexed: 06/13/2023]
Abstract
BACKGROUND Prematurity and the presence of retinopathy of prematurity (ROP) increase the risk for the occurrence of amblyogenic risk factors in childhood and adolescence. AIM The aim of the present study was to evaluate ocular morbidities and the ophthalmological care of former preterm and full-term persons in adulthood. MATERIAL AND METHODS The Gutenberg prematurity eye study (GPES) is a retrospective cohort study with a prospective ophthalmological examination of individuals formerly born preterm and full term between 1969 and 2002 (now aged 18-52 years). All participants underwent a detailed ophthalmological examination and were asked about the frequency of ophthalmological care. Participants were grouped into those with normal gestational age (GA) ≥ 37 weeks (control group), preterm individuals without ROP and GA 33-36 weeks (group 2), GA 29-32 weeks (group 3), GA ≤ 28 weeks (group 4), and those with ROP without treatment (group 5) and with ROP with treatment (group 6). All participants were asked if they had an ophthalmological examination within the last 12 months. RESULTS In total, data from 140 term and 310 preterm adults were included in the present study. Strabismus was present in 2.1 % (3/140), 6.6 % (9/137), 17.4 % (16/92), 11.1 % (2/18), 27.1 % (13/48) and 60 % (9/15) in groups 1-6, respectively. The proportion of subjects with an ophthalmological examination within the last 12 months was highest in the groups of extremely preterm persons with and without ROP compared with the control group. Overall, 33.3 % (1/3) of the term and 57.1 % (28/49) of the preterm subjects with strabismus and 0 % (0/3) of the term and 46.9 % (15/32) of the preterm individuals with amblyopia had an ophthalmological examination within the past 12 months. DISCUSSION Extremely preterm adults with and without postnatal ROP showed the highest rate of eye diseases as well as the highest rate of ophthalmological check-ups within the last 12 months. This suggests that extremely preterm adults particularly with the occurrence of postnatal ROP perceive more frequent ophthalmological check-ups throughout their lives.
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Affiliation(s)
- Achim Fieß
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland.
| | - Annika Wacker
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Sandra Gißler
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Agnes Fauer
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Eva Mildenberger
- Abteilung für Neonatologie, Klinik für Kinderheilkunde, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Deutschland
| | - Michael S Urschitz
- Abteilung für Pädiatrische Epidemiologie, Institut für Medizinische Biostatistik, Epidemiologie und Informatik, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Deutschland
| | - Heike Elflein
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Bernhard Stoffelns
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Norbert Pfeiffer
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
| | - Alexander K Schuster
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Langenbeckstr. 1, 55131, Mainz, Deutschland
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Modrzejewska M, Bosy-Gąsior W. Most Up-to-Date Analysis of Epidemiological Data on the Screening Guidelines and Incidence of Retinopathy of Prematurity in Europe-A Literature Review. J Clin Med 2023; 12:jcm12113650. [PMID: 37297844 DOI: 10.3390/jcm12113650] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 2.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/16/2023] [Revised: 05/17/2023] [Accepted: 05/22/2023] [Indexed: 06/12/2023] Open
Abstract
INTRODUCTION Global predictions indicate that the incidence of retinopathy of prematurity (ROP) is increasing, but the lack of current epidemiological data on the occurrence of ROP in Europe prompted the authors to update these data. METHODS European studies related to the presence of ROP were analyzed, and the reason for the differences in the percentage of ROP and different screening criteria were checked. RESULTS The study presents results from individual and multiple centers. Current ROP incidence data varies from a low of 9.3% in Switzerland to the highest values of 64.1% in Portugal and 39.5% in Norway. The national screening criteria are used in the Netherlands, Germany, Norway, Poland, Portugal, Switzerland, and Sweden. Uniform criteria-Royal College of Paediatrics and Child Health guidelines are used in England and Greece. American Academy of Pediatrics screening guidelines are used in France and Italy. CONCLUSIONS The epidemiology of ROP in European countries varies significantly. The increase in the diagnosis and treatment rate of ROP in recent years correlates with the narrowing of diagnostic criteria in newly issued guidelines (which include the WINROP and G-ROP algorithms), a higher number of less developed preterm infants, and a lower percentage of live births.
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Affiliation(s)
- Monika Modrzejewska
- 2nd Department of Ophthalmology, Pomeranian Medical University in Szczecin, Powstańców Wielkopolskich 72, 70-111 Szczecin, Poland
| | - Wiktoria Bosy-Gąsior
- Scientific Association of Students 2nd Department of Ophthalmology, Pomeranian Medical University in Szczecin, Powstańców Wielkopolskich 72, 70-111 Szczecin, Poland
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Akman SH, Pfeil JM, Stahl A, Ehlers S, Böhne C, Bohnhorst B, Framme C, Brockmann D, Bajor A, Jacobsen C, Hufendiek K, Pielen A. [Epidemiology and treatment of retinopathy of prematurity. The Hannover data in the Retina.net ROP registry from 2001-2017]. Ophthalmologe 2022; 119:497-505. [PMID: 34811591 PMCID: PMC9076709 DOI: 10.1007/s00347-021-01528-9] [Citation(s) in RCA: 4] [Impact Index Per Article: 2.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 06/20/2021] [Revised: 10/14/2021] [Accepted: 10/19/2021] [Indexed: 11/17/2022]
Abstract
BACKGROUND The Retina.net ROP registry documents data of preterm infants developing stages of retinopathy of prematurity (ROP) that need ROP treatment. The aim of this analysis was to investigate data regarding epidemiology, therapy and changes over time (15 years) in a single participating center (Hannover Medical School, MHH). METHODS Analysis of data of infants treated for ROP at a single center over time (birth 2001-2016, ROP treatment in 2002-2017). RESULTS Overall, 65 infants were treated (23 female). In 11 infants (16.9%) ROP screening was conducted externally and infants were transferred to the MHH for ROP treatment. Between 2006 and 2016, incidence of ROP requiring treatment among infants screened for the development of ROP was 4.1%. Mean gestational age was 25.7 weeks (standard deviation, SD 1.8), mean birth weight 763 g (SD 235), postmenstrual age at treatment 38.2 weeks (SD 3.2), postnatal age 12.4 weeks (SD 3.2). There was no significant change in parameters over time. ROP zone II, stage 3+ was most frequently treated (57 eyes of 31 infants). 58 infants were treated with laser (114 eyes), 7 infants were treated with anti-VEGF (bevacizumab, bilateral, 14 eyes) from 2014 onwards. Retreatment due to recurrence of ROP was necessary in one infant after initial laser coagulation. Infants with ROP requiring treatment often presented with neonatal comorbidities, ventilation in more than 90%, bronchopulmonary dysplasia, and received transfusions. CONCLUSION This is the first monocentric analysis over 15 years originating from the Retina.net ROP registry. In this cohort we see a change in ROP therapy from laser coagulation to anti-VEGF (bevacizumab) from 2014 onwards, demographic data and treatment parameters remained relatively stable over time.
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Affiliation(s)
- Stella H Akman
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Johanna M Pfeil
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Ferdinand Sauerbruch Str., 17475, Greifswald, Deutschland
| | - Andreas Stahl
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Ferdinand Sauerbruch Str., 17475, Greifswald, Deutschland
| | - Stephanie Ehlers
- Klinik für Pädiatrische Pneumologie, Allergologie und Neonatologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Carolin Böhne
- Klinik für Pädiatrische Pneumologie, Allergologie und Neonatologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Bettina Bohnhorst
- Klinik für Pädiatrische Pneumologie, Allergologie und Neonatologie, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Carsten Framme
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Dorothee Brockmann
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Anna Bajor
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Christina Jacobsen
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Karsten Hufendiek
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland
| | - Amelie Pielen
- Universitätsklinik für Augenheilkunde, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.
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Li JQ, Kellner U, Lorenz B, Stahl A, Krohne TU. [Screening for retinopathy of prematurity-the most important changes in the new German guidelines 2020]. Ophthalmologe 2021; 118:1240-1244. [PMID: 33931789 PMCID: PMC8648621 DOI: 10.1007/s00347-021-01393-6] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 03/19/2021] [Revised: 03/30/2021] [Accepted: 04/07/2021] [Indexed: 11/29/2022]
Abstract
Hintergrund Durch Verbesserungen in der neonatologischen Versorgung von Frühgeborenen und die Entwicklung neuer Behandlungsmöglichkeiten der Frühgeborenenretinopathie („retinopathy of prematurity“ [ROP]) haben sich die Anforderungen an das ROP-Screening seit der Veröffentlichung der letzten Fassung der deutschen Leitlinie zum ROP-Screening im Jahr 2008 verändert. Auf Grundlage aktueller Studiendaten wurde die Leitlinie in 2020 grundlegend überarbeitet und in einer aktualisierten Fassung veröffentlicht. Ziel Dieser Artikel fasst die wichtigsten Änderungen in der neuen Leitlinie zusammen. Ergebnisse Die Altersgrenze für einen Screeningeinschluss wurde für Kinder ohne zusätzliche Risikofaktoren auf ein Gestationsalter von unter 31 Wochen gesenkt. Die Mindestdauer für eine Sauerstoffsupplementation, die einen Einschluss in das Screening bei Frühgeborenen erforderlich macht, wurde auf über 5 Tage angehoben. Eine Behandlung bei ROP in Zone II kann nun schon bei jedem Stadium 3 mit Plus-Symptomatik unabhängig von der Anzahl der betroffenen Uhrzeiten erfolgen. Für die Nachkontrollen nach Anti-VEGF („vascular endothelial growth factor“)-Therapie wurden Kriterien zur Frequenz und Dauer definiert. Das verbindliche Dokument für diese und weitere neue Empfehlungen ist die Leitlinie selber. Schlussfolgerungen Die Empfehlungen der Leitlinie ermöglichen eine zuverlässige Identifikation von Kindern mit ROP-Risiko für den Einschluss in das Screening und eine rechtzeitige Erkennung fortgeschrittener Krankheitsstadien für die Therapieeinleitung, um so Erblindung durch ROP zu verhindern.
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Affiliation(s)
- Jeany Q Li
- Universität zu Köln, Zentrum für Augenheilkunde, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Kerpener Str. 62, 50937, Köln, Deutschland
| | - Ulrich Kellner
- AugenZentrum Siegburg, MVZ Augenärztliches Diagnostik- und Therapiecentrum Siegburg GmbH, Siegburg, Deutschland
| | - Birgit Lorenz
- Universitäts-Augenklinik, Universität Bonn, Bonn, Deutschland.,Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Justus-Liebig-Universität Gießen, Gießen, Deutschland
| | - Andreas Stahl
- Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland
| | - Tim U Krohne
- Universität zu Köln, Zentrum für Augenheilkunde, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Kerpener Str. 62, 50937, Köln, Deutschland.
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