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Ramos A, Múñez E, García-Domínguez J, Martinez-Ruiz R, Chicharro C, Baños I, Suarez-Massa D, Cuervas-Mons V. Mucosal leishmaniasis mimicking squamous cell carcinoma in a liver transplant recipient. Transpl Infect Dis 2015; 17:488-92. [PMID: 25816835 DOI: 10.1111/tid.12380] [Citation(s) in RCA: 12] [Impact Index Per Article: 1.3] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/04/2014] [Revised: 10/26/2014] [Accepted: 02/22/2015] [Indexed: 11/29/2022]
Abstract
Organ transplant recipients living in endemic regions are at increased risk of Leishmania infections. Visceral leishmaniasis is the most common kind of presentation in the Mediterranean basin. Rarely, Leishmania infantum may cause localized mucosal disease. We present the first case, to our knowledge, of a liver transplant recipient with localized mucosal leishmaniasis. Twenty-two years after transplantation, a painless, very slow growing ulcer appeared on the inner side of the patient's upper lip. A biopsy performed in the community hospital showed non-specific chronic inflammation without neoplastic signs. Because of a high suspicion of malignancy, the patient was transferred to the referral hospital to consider complete excision. The excisional biopsy revealed a granulomatous inflammatory reaction together with intracellular Leishmania amastigotes within macrophages. Leishmaniasis was confirmed by the nested polymerase chain reaction assay. The clinical and laboratory findings did not suggest visceral involvement. The patient received meglumine antimoniate for 21 days without relevant adverse effects.
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Affiliation(s)
- A Ramos
- Infectious Diseases Unit (Internal Medicine), Universidad Autónoma de Madrid, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - E Múñez
- Infectious Diseases Unit (Internal Medicine), Universidad Autónoma de Madrid, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - J García-Domínguez
- Plastic Surgery Department, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - R Martinez-Ruiz
- Microbiology Department, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - C Chicharro
- Parasitology Department, Instituto Nacional de Salud "Carlos III", Majadahonda, Madrid, Spain
| | - I Baños
- Liver Transplantation Unit (Internal Medicine), Universidad Autónoma de Madrid, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - D Suarez-Massa
- Pathology Department, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
| | - V Cuervas-Mons
- Liver Transplantation Unit (Internal Medicine), Universidad Autónoma de Madrid, HU Puerta de Hierro, Majadahonda, Madrid, Spain
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Intensivbehandlung nach Transplantation solider Organe. DIE INTENSIVMEDIZIN 2015. [PMCID: PMC7124053 DOI: 10.1007/978-3-642-54953-3_90] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/27/2022]
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Intensivtherapie nach Transplantation solider Organe. DIE INTENSIVMEDIZIN 2011. [PMCID: PMC7123926 DOI: 10.1007/978-3-642-16929-8_80] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/05/2022]
Abstract
Der Intensivmedizin kommt eine zentrale Bedeutung in Rahmen der Transplantationsmedizin zu. Aufgrund ihrer marginalen Organfunktion benötigen die Patienten nicht selten bereits im Vorfeld der Transplantation eine intensivmedizinische Versorgung, zu der dann auch die Evaluation und Listung sowie die Koordination des zeitkritischen Transplantationsablaufs gehören können. Die direkte postoperative Betreuung nach komplexen Organtransplantationen bedarf fast ausschließlich der Versorgung im Rahmen von Überwachungsstationen, in denen sowohl direkt transplantationsassoziierte Komplikationen als auch Nebenerkrankungen eine intensivmedizinische Behandlungen notwendig machen. Sie zielt auf die Stabilisierung der Organfunktion, Behandlung begleitender Organdysfunktionen, adäquate Induktion der Immunsuppression und die möglichst frühe Wiedererlangung der Eigenständigkeit des Transplantierten ab.
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