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Giordano A, Löser CR, Dippel E, Hofmann SC, Mohr P, Schneider SW, Balakirski G. Telefonische Verlaufskontrolle nach ambulanten nagelchirurgischen Eingriffen – eine retrospektive Analyse. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:522-530. [PMID: 38574008 DOI: 10.1111/ddg.15341_g] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/15/2023] [Accepted: 11/16/2023] [Indexed: 04/06/2024]
Abstract
ZusammenfassungHintergrundZu den Versorgungsgebieten der Dermatochirurgie gehört die operative Behandlung von Erkrankungen des Nagelorgans. Untersucht wurden Beschwerden und Nebenwirkungen nach Nageleingriffen mittels telefonischer Verlaufskontrolle (TFU) und deren Eignung für die postoperative Kontrolle und Beratung.Patienten und MethodikAlle Patienten, die von Oktober 2019 bis Dezember 2021 in der Hautklinik am Klinikum der Stadt Ludwigshafen am Rhein ambulant am Nagelorgan operiert wurden, wurden am zweiten bis dritten postoperativen Tag telefonisch kontaktiert und standardisiert zu postoperativen Beschwerden befragt.ErgebnisseInsgesamt wurden 100 Fälle nachverfolgt. Die am häufigsten durchgeführten Eingriffe waren Phenolkaustik (41%), Nagelavulsion (16%) und Nagelmatrixbiopsien (9%). 50% und 21% der Patienten berichteten jeweils am Tag des Eingriffs und am Folgetag Schmerzen gehabt zu haben. Nach Nagelavulsion wurden signifikant häufiger Schmerzen am Folgetag nach dem Eingriff berichtet und Schmerzmittel benötigt (p = 0,002). Schwerwiegende Nebenwirkungen traten nicht auf. Zehn Prozent der Befragten äußerten bei der TFU konkrete Fragen und benötigten eine Beratung.SchlussfolgerungenAlle Nageleingriffe wurden gut vertragen. Schmerzen stellten die häufigsten Beschwerden dar, allerdings gab nur die Hälfte aller Angerufenen an, am Operationstag Schmerzen gehabt zu haben, am Folgetag nur noch 21%. Die TFU stellt eine effektive, praktikable sowie einfach zu etablierende Methode zur postoperativen Verlaufskontrolle und Beratung nach ambulanten Nageleingriffen dar.
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Affiliation(s)
- Anna Giordano
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
| | - Christoph R Löser
- Hautklinik, Klinikum der Stadt Ludwigshafen am Rhein gGmbH, Ludwigshafen
| | - Edgar Dippel
- Hautklinik, Klinikum der Stadt Ludwigshafen am Rhein gGmbH, Ludwigshafen
| | - Silke C Hofmann
- Zentrum für Dermatologie, Allergologie und Dermatochirurgie, Helios Universitätsklinikum Wuppertal, Universität Witten/Herdecke, Wuppertal
| | - Peter Mohr
- Klinik für Dermatologie, Elbe Kliniken GmbH, akademisches Lehrkrankenhaus des Universitätsklinikums Hamburg-Eppendorf, Buxtehude
| | - Stefan W Schneider
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
| | - Galina Balakirski
- Zentrum für Dermatologie, Allergologie und Dermatochirurgie, Helios Universitätsklinikum Wuppertal, Universität Witten/Herdecke, Wuppertal
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Giordano A, Löser CR, Dippel E, Hofmann SC, Mohr P, Schneider SW, Balakirski G. Telephone follow-up after outpatient nail surgery - a retrospective analysis. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:522-529. [PMID: 38459639 DOI: 10.1111/ddg.15341] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/15/2023] [Accepted: 11/16/2023] [Indexed: 03/10/2024]
Abstract
BACKGROUND One of the areas of care in dermatosurgery is the surgical treatment of diseases of the nail organ. Side effects and complications after nail surgery were investigated by telephone follow-up (TFU), and its suitability for postoperative monitoring and consultation was assessed. PATIENTS AND METHODS All patients who underwent nail surgery at the Department of Dermatology at the Ludwigshafen City Hospital from October 2019 to December 2021 in outpatient setting were contacted by telephone on the second to third postoperative day and questioned in a standardized manner about postoperative complaints and counselled if necessary. RESULTS A total of 100 cases were followed up. The most common procedures performed were phenol matricectomy (41%), nail avulsion (16%), and nail matrix biopsies (9%). 50% and 21% of patients reported pain on the day of the procedure and the day after surgery, respectively. After nail avulsion, pain was statistically significantly more frequently reported on the day following the procedure and pain medication was statistically significantly more frequently required (p = 0.002). Serious adverse events did not occur after nail surgery. 10% of the respondents raised specific questions and needed counseling by TFU. CONCLUSIONS All nail surgeries were well tolerated in the outpatient setting. Pain was the most common side effect, although only half of all patients reported pain on the day of surgery and only 21% on the day after the procedure. The TFU proved to be an effective and practical as well as easy to establish method for postoperative follow-up and consultation after outpatient nail surgery.
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Affiliation(s)
- Anna Giordano
- Department of Dermatology and Venereology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
| | - Christoph R Löser
- Department of Dermatology, Ludwigshafen City Hospital, Ludwigshafen, Germany
| | - Edgar Dippel
- Department of Dermatology, Ludwigshafen City Hospital, Ludwigshafen, Germany
| | - Silke C Hofmann
- Center for Dermatology, Allergology and Dermatosurgery, Helios University Hospital Wuppertal, University of Witten/Herdecke, Wuppertal, Germany
| | - Peter Mohr
- Department of Dermatology, Elbe Hospital, Academic Teaching Hospital of the University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Buxtehude, Germany
| | - Stefan W Schneider
- Department of Dermatology and Venereology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
| | - Galina Balakirski
- Center for Dermatology, Allergology and Dermatosurgery, Helios University Hospital Wuppertal, University of Witten/Herdecke, Wuppertal, Germany
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Schnabl SM, Garbe C, Breuninger H, Walter V, Aebischer V, Huynh J, Ghoreschi FC, Häfner HM, Scheu A. Tumeszenz-Lokalanästhesie bei geriatrischen Patienten mit Hauttumoren im Kopf-Hals-Bereich - Eine retrospektive Studie an 782 Patienten: Tumescent local anesthesia in geriatric patients with head and neck skin cancer - a retrospective study of 782 patients. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:210-222. [PMID: 38361199 DOI: 10.1111/ddg.15287_g] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/04/2023] [Accepted: 09/28/2023] [Indexed: 02/17/2024]
Abstract
ZusammenfassungHintergrund und ZielsetzungAufgrund ihrer Morbidität werden dermatochirurgische Eingriffe bei älteren Patienten vorzugsweise in Tumeszenz‐Lokalanästhesie durchgeführt. Allerdings ist die Datenlage hierzu begrenzt. Ziel der Arbeit war es, die Tumeszenz‐Lokalanästhesie für Hautkrebsoperationen bei älteren Patienten mit dem Fokus auf klinische Vorteile (Behandlungsprozesse, Schmerzmanagement) und dem lokalen postoperativen Komplikationsrisiko zu evaluieren.Patienten und MethodikUntersuchung von Patienten ≥75 Jahren mit stationär durchgeführten Hautkrebsoperationen im Kopf‐Hals‐Bereich unter Tumeszenz‐Lokalanästhesie.Ergebnisse2940 Eingriffe bei 782 Patienten (Durchschnittsalter 83,3 Jahre) mit dem Ziel einer vollständigen Tumorresektion während des stationären Aufenthaltes wurden durchgeführt. 3,8 (Bereich: 1–20) Eingriffe erfolgten über einen Zeitraum von durchschnittlich 4,9 Tagen (Bereich: 1–28). 43,2% benötigten keine postoperative Analgesie. 53,5% erhielten NSAID, 3,3% Opioide. Wundinfektionen (13,6%) waren die häufigste lokale postoperative Komplikation. Chirurgische Interventionen aufgrund von Nachblutungen waren in 2,8% der Fälle erforderlich. Keine der Blutungen waren hämoglobinrelevant oder lebensbedrohlich. Nahtdehiszenzen und Nekrosen waren selten (0,6%).SchlussfolgerungenDie Tumeszenz‐Lokalanästhesie ist für Hautkrebsoperationen bei älteren Menschen eine effektive Anästhesiemethode. Durch den Verzicht auf eine Vollnarkose können die Behandlungsabläufe optimiert und anästhesiologische Risiken minimiert werden. Lokale postoperative Komplikationen treten eher selten auf und sind gut behandelbar. Die langanhaltende Analgesie führt zu einem geringeren Analgetikabedarf und selteneren Medikamenteninteraktionen.
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Affiliation(s)
| | - Claus Garbe
- Universitäts-Hautklinik, Eberhard Karls Universität Tübingen
| | | | - Vincent Walter
- Universitäts-Hautklinik, Eberhard Karls Universität Tübingen
| | | | - Julia Huynh
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Charité - Universitätsmedizin Berlin
| | | | | | - Alexander Scheu
- Universitäts-Hautklinik, Eberhard Karls Universität Tübingen
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Schnabl SM, Garbe C, Breuninger H, Walter V, Aebischer V, Huynh J, Ghoreschi FC, Häfner HM, Scheu A. Tumescent local anesthesia in geriatric patients with head and neck skin cancer - a retrospective study of 782 patients. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:210-221. [PMID: 38243888 DOI: 10.1111/ddg.15287] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/04/2023] [Accepted: 09/28/2023] [Indexed: 01/22/2024]
Abstract
BACKGROUND AND OBJECTIVES Due to frailty, dermatosurgery in the elderly is preferably performed under tumescent local anesthesia, but data is limited. The aim was to evaluate tumescent local anesthesia for skin cancer surgery in the elderly with focus on clinical benefits (treatment processes, pain management) and local postoperative complication risk. PATIENTS AND METHODS Investigation of patients ≥ 75 years with inpatient head and neck skin cancer surgery under tumescent local anesthesia. RESULTS 2,940 procedures in 782 patients (mean age 83.3 years) were performed with the aim of complete tumor resection during the inpatient stay. 3.8 (range: 1-20) interventions were done over an average of 4.9 days (range: 1-28). 43.2% did not require any postoperative analgesia. 53.5% received NSAIDs, 3.3% opioids. Infection (13.6%) was the most common local postoperative complication. Surgical intervention due to bleeding was required in 2.8%. None was hemoglobin relevant or life-threatening. Suture dehiscence and necrosis were rare (0.6%). CONCLUSIONS Tumescent local anesthesia is an effective method for skin cancer surgery in the elderly. By avoiding general anesthesia, treatment processes can be optimized and anesthesiologic risks minimized. Local postoperative complications are still low and well treatable. The long-lasting analgesia results in a reduced need for analgesics and drug interactions.
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Affiliation(s)
| | - Claus Garbe
- Department of Dermatology, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
| | - Helmut Breuninger
- Department of Dermatology, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
| | - Vincent Walter
- Department of Dermatology, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
| | | | - Julia Huynh
- Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
| | - Franziska Carola Ghoreschi
- Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany
| | | | - Alexander Scheu
- Department of Dermatology, University of Tuebingen, Tuebingen, Germany
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Lehmann L, Appelbaum S, Ostermann T, Weber B, Hofmann SC. Medical error analysis in dermatology according to the reports of the North Rhine Medical Association from 2004 to 2018. J Dtsch Dermatol Ges 2022; 20:1603-1611. [PMID: 36464811 DOI: 10.1111/ddg.14899] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/09/2022] [Accepted: 08/05/2022] [Indexed: 12/12/2022]
Abstract
BACKGROUND Assessment of complaints addressed to the Expert Committee for Medical Malpractice Claims of the North Rhine Medical Association helps to identify quality assurance problems in dermatology. METHODS 333 dermatological reports (years 2004-2018) were allocated to three five-year intervals in order to show changes of total number of reports and with regard to indications, types of care, defined diagnosis categories, and therapeutic interventions. Statistical analysis was mainly descriptive (SPSS 27). Representative cases are explained in more detail. RESULTS The number of dermatological reports fell from 119 in the first to 92 reports in the last five-year interval, along with a decline in treatment error rates (43 % and 29 %) despite an increasing number of procedures across disciplines. 104 reports dealt with (supposed) diagnostic errors, 156 with physical or pharmacological therapies, and 73 reports with surgery. The latter had a low treatment error rate (29 %). CONCLUSIONS In comparison to the number of dermatological treatments in Germany, patient allegations are raised only rarely indicating greater patient satisfaction and/or a lower risk potential in dermatology. Incorrect dosages or device settings, diagnostic errors, and deficits in obtaining informed consent are relevant sources of error as underlined by the presented case reports.
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Affiliation(s)
- Lion Lehmann
- Institute of General Medicine, University Hospital Cologne, Cologne, Germany.,Faculty of Health, University of Witten/Herdecke, Witten, Germany
| | - Sebastian Appelbaum
- Department of Psychology and Psychotherapy, Faculty of Health, University of Witten/Herdecke, Witten, Germany
| | - Thomas Ostermann
- Department of Psychology and Psychotherapy, Faculty of Health, University of Witten/Herdecke, Witten, Germany
| | - Beate Weber
- Expert Committee for Medical Malpractice Claims of the North Rhine Medical Association, Düsseldorf, Germany
| | - Silke C Hofmann
- Center for Dermatology, Allergology und Dermatosurgery, University of Witten/Herdecke, Helios University Hospital Wuppertal, Wuppertal, Germany
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Lehmann L, Appelbaum S, Ostermann T, Weber B, Hofmann SC. Analyse von Behandlungsfehlervorwürfen gegen Dermatologen im Zeitraum 2004 bis 2018 anhand von Gutachten der Ärztekammer Nordrhein. J Dtsch Dermatol Ges 2022; 20:1603-1612. [PMID: 36508375 DOI: 10.1111/ddg.14899_g] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/09/2022] [Accepted: 08/05/2022] [Indexed: 12/14/2022]
Affiliation(s)
- Lion Lehmann
- Institut für Allgemeinmedizin, Universitätsklinikum Köln.,Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke
| | - Sebastian Appelbaum
- Department für Psychologie und Psychotherapie, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke
| | - Thomas Ostermann
- Department für Psychologie und Psychotherapie, Fakultät für Gesundheit, Universität Witten/Herdecke
| | - Beate Weber
- Gutachterkommission für ärztliche Behandlungsfehler bei der Ärztekammer Nordrhein, Düsseldorf
| | - Silke C Hofmann
- Zentrum für Dermatologie, Allergologie und Dermatochirurgie, Universität Witten/Herdecke, Helios Universitätsklinikum Wuppertal
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