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Linehan A, Harrold E, Pilson K, McCaffrey J. Recurrent vulvar melanoma in a patient with neurofibromatosis and gastrointestinal stromal tumour. BMJ Case Rep 2019; 12:12/1/e224744. [DOI: 10.1136/bcr-2018-224744] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/04/2022] Open
Abstract
We report a case of a 51-year-old woman with neurofibromatosis who presented in 2012 with postmenopausal bleeding. Excision biopsy of a pigmented lesion of the labia minora was consistent with an ulcerated vulvar BRAF wild type malignant melanoma (MM). Initial excision was followed by radical vulvectomy and adjuvant interferon. Local recurrence in January 2017 was further resected. Positron emission tomography (PET)-CT in May 2017 identified an FDG avid omental deposit; consistent histologically with MM when resected. Postoperative PET-CT in August 2017 demonstrated local recurrence. In the setting of resected stage IV disease and a third local recurrence, the decision was made to instigate immunotherapy. Vulvar melanoma is rare accounting for 0.2% of all melanoma. Presentation is typically a decade later than cutaneous melanoma with a tendency to late metastases and poorer prognosis. Given their rarity the treatment paradigm is less clearly defined and largely extrapolated from that of cutaneous melanomas.
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Personalisierte Medizin bei soliden Tumoren. MED GENET-BERLIN 2017. [DOI: 10.1007/s11825-016-0116-0] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/20/2022]
Abstract
Zusammenfassung
Ein personalisierter Therapieansatz wird in der Behandlung solider Tumore seit Entdeckung der Hormonabhängigkeit von Mammakarzinomen verfolgt. Die verbesserten technischen Möglichkeiten, einen Tumor über die Organzugehörigkeit und den histopathologischen Befund hinaus zu charakterisieren, bringen neue Therapiemöglichkeiten hervor. Im Folgenden werden bereits existierende gezielte Therapieansätze und Resistenzmechanismen beschrieben. Neben einer Erläuterung der praktischen Anwendung der neuen Techniken wie Genexpressionsprofile und die Untersuchung von Tumormaterial auf somatische Mutationen in einer Vielzahl von Genen wird auch der neuen Entwicklung einer Therapie auf der Basis von Keimbahnmutationen in den Genen BRCA1 und BRCA2 mit dem PARP-Inhibitor Olaparib Rechnung getragen und ein Ausblick auf zukünftige Entwicklungen wie Liquid Biopsy erbracht.
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