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[Medical specialist undertreatment in nursing home residents-Prevalence and extrapolation]. Z Gerontol Geriatr 2021; 54:479-484. [PMID: 33725195 PMCID: PMC8354900 DOI: 10.1007/s00391-021-01865-z] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 10/29/2020] [Accepted: 01/27/2021] [Indexed: 11/08/2022]
Abstract
Hintergrund Bisherige Studien deuten darauf hin, dass Pflegebedürftige eine geringere fachärztliche Versorgung aufweisen als Nichtpflegebedürftige. Insbesondere im stationären Setting ist die fachärztliche Versorgungsintensität gering. Aus den bestehenden quantitativen Versorgungsunterschieden lässt sich bislang jedoch nicht ableiten, inwieweit von einer Unterversorgung bei Pflegebedürftigen ausgegangen werden muss. Für die Versorgungsbereiche Sehfähigkeit, Hörfähigkeit, Mundgesundheit und Parkinson-Syndrom wird geprüft, inwieweit Heimbewohner fachärztlich unterversorgt sind. Material und Methoden In 44 Pflegeheimen in Bremen und Niedersachsen wurde der Gesundheitszustand von 409 Pflegebedürftigen mittels standardisierter Assessments und Befragungen erhoben; zusätzlich wurden Diagnosen und die medizinische Versorgung aus der Pflegedokumentation ausgewertet. Ärzteteams beurteilten auf dieser Grundlage für jeden Pflegebedürftigen, inwieweit eine bedarfsgerechte fachärztliche Versorgung vorlag oder nicht. Ergebnisse Gemäß ärztlichem Urteil zeigt sich bei 45 % (Sehfähigkeit), 19 % (Parkinson-Syndrom), 16 % (Mundgesundheit) und 15 % (Hörfähigkeit) der Bewohner mit entsprechendem Versorgungsbedarf eine fachärztliche Unterversorgung. Bei 27 % aller Bewohner zeigt sich in mindestens einem der 4 Versorgungsbereiche eine fachärztliche Unterversorgung. Hochgerechnet entspricht dies bis zu 205.000 fachärztlich unterversorgten Pflegeheimbewohnern in Deutschland. Diskussion Die Studie liefert für ausgewählte Versorgungsbereiche die ersten empirischen Belege über das Ausmaß fachärztlicher Unterversorgung von Pflegeheimbewohnern. Daher erscheint es notwendig, entsprechende Interventionen zur Reduktion der Unterversorgung zu entwickeln und zu erproben. Zusatzmaterial online Die Online-Version dieses Beitrags (10.1007/s00391-021-01865-z) enthält eine detaillierte Erklärung zur Methodik der Datenerhebung sowie 6 Tabellen mit weiterführenden Analysen. Beitrag und Zusatzmaterial stehen Ihnen im elektronischen Volltextarchiv auf https://www.springermedizin.de/link/10.1007/10.1007/s0391-021-01865-z zur Verfügung. Sie finden das Video am Beitragsende unter „Supplementary Material“.
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Schulz M, Tsiasioti C, Czwikla J, Schwinger A, Gand D, Schmidt A, Schmiemann G, Wolf-Ostermann K, Rothgang H. Claims data analysis of medical specialist utilization among nursing home residents and community-dwelling older people. BMC Health Serv Res 2020; 20:690. [PMID: 32711516 PMCID: PMC7382069 DOI: 10.1186/s12913-020-05548-0] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 0.8] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/25/2019] [Accepted: 07/15/2020] [Indexed: 01/02/2023] Open
Abstract
BACKGROUND Most older people, and especially those in need of long-term care, suffer from one or more chronic diseases. Consequently, older people have an increased need of medical care, including specialist care. There is little evidence as yet whether older people with greater medical care needs obtain adequate medical care because existing studies do not sufficiently control for differences in morbidity. In this study we investigate whether differences in medical specialist utilization exist between older people with and without assessed long-term care need in line with Book XI of the German Social Code, while at the same time controlling for individual differences in morbidity. METHODS We used data from the 11 German AOK Statutory Health and Long-term Care Insurance funds of 100,000 members aged 60 years or over. Zero-inflated Poisson regression analyses were applied to investigate whether the need for long-term care and the long-term care setting are associated with the probability and number of specialist visits. We controlled for age, gender, morbidity and mortality, residential density, and general practitioner (GP) utilization. RESULTS Older people in need of long-term care are more likely to have no specialist visit than people without the need for long-term care. This applies to nearly all medical specialties and for both care settings. Yet, despite these differences in utilization probability the number of specialist medical care visits between older people with and without the need for long-term care is similar. CONCLUSION Older people in need of long-term care might face access barriers to specialist care. Once a contact is established, however, utilization does not differ considerably between those who need long-term care and those who don't; this indicates the importance of securing an initial contact.
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Affiliation(s)
- Maike Schulz
- SOCIUM Research Center on Inequality and Social Policy, University of Bremen, Mary-Somerville-Straße 5, 28359 Bremen, Germany
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
| | | | - Jonas Czwikla
- SOCIUM Research Center on Inequality and Social Policy, University of Bremen, Mary-Somerville-Straße 5, 28359 Bremen, Germany
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
| | - Antje Schwinger
- WIdO - AOK Research Institute, P.O. Box 11 02 46, 10832 Berlin, Germany
| | - Daniel Gand
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
- Institute for Public Health and Nursing Research (IPP), University of Bremen, Grazer Straße 4, 28359 Bremen, Germany
| | - Annika Schmidt
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
- Institute for Public Health and Nursing Research (IPP), University of Bremen, Grazer Straße 4, 28359 Bremen, Germany
| | - Guido Schmiemann
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
- Institute for Public Health and Nursing Research (IPP), University of Bremen, Grazer Straße 4, 28359 Bremen, Germany
| | - Karin Wolf-Ostermann
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
- Institute for Public Health and Nursing Research (IPP), University of Bremen, Grazer Straße 4, 28359 Bremen, Germany
| | - Heinz Rothgang
- SOCIUM Research Center on Inequality and Social Policy, University of Bremen, Mary-Somerville-Straße 5, 28359 Bremen, Germany
- High-Profile Area Health Sciences, University of Bremen, Bremen, Germany
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