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Landgraf R. [Evidence-based clinical practice guideline type 2 diabetes. Screening, diagnosis, screening of secondary complications and concomitant diseases]. MMW Fortschr Med 2024; 166:54-63. [PMID: 38261209 DOI: 10.1007/s15006-023-3510-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/24/2024]
Affiliation(s)
- Rüdiger Landgraf
- Deutsche Diabetes Stiftung (DDS), Düsseldorf, Germeringer Straße 10 1/2, 812131, Gauting, Deutschland.
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Brockamp C, Landgraf R, Müller UA, Müller-Wieland D, Petrak F, Uebel T. Shared Decision Making, Diagnostic Evaluation, and Pharmacotherapy in Type 2 Diabetes. DEUTSCHES ARZTEBLATT INTERNATIONAL 2023; 120:804-810. [PMID: 37874122 PMCID: PMC10777312 DOI: 10.3238/arztebl.m2023.0219] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/27/2023] [Revised: 09/27/2023] [Accepted: 09/27/2023] [Indexed: 10/25/2023]
Abstract
BACKGROUND Type 2 diabetes is one of the most important widespread diseases worldwide. In Germany, nearly one in five persons over age 65 has type 2 diabetes. The German National Disease Management Guideline for Type 2 Diabetes (NDMG; in German: Nationale Versorgungsleitlinie, NVL) contains updated recommendations for the diagnostic evaluation and pharmacotherapy of this disease as well as information about specific groups of people for whom early detection may be useful. METHODS The guideline has been updated, chapter by chapter, since 2018. Its recommendations are based on systematically searched and evaluated scientific evidence, the clinical expertise of a multidisciplinary panel of experts, and patient perspectives. RESULTS The new chapter on shared decision making includes a description of a structured approach that can be used when individual treatment goals have not been achieved. The diagnosis of diabetes newly requires at least two abnormally elevated laboratory values: e.g., fasting plasma glucose ≥ 126 mg/dL (≥ 7.0 mmol/L), HbA1c ≥ 6.5 % (≥ 48 mmol/mol) and/or casual plasma glucose ≥ 200 mg/dL (≥ 11.1 mmol/L). Cardiovascular and renal risks are to be considered in the choice of drug. Studies have shown that, in persons with cardiovascular disease, treatment with GLP-1 receptor agonists (GLP-1, glucagon-like peptide-1) or SGLT2 inhibitors (SGLT2, sodium-glucose co-transporter-2) was less likely than the comparison intervention to lead to certain patient-relevant endpoints, including all-cause mortality (OR = 0.88 and 0.84, respectively), hospitalization for heart failure (SGLT2 inhibitors: OR = 0.65), and worsening of renal function (OR = 0.61 and 0.59, respectively). CONCLUSION Current evidence continues to support the recommendations on pharmacotherapy of the 2021 guideline. The Guideline Group did not find evidence of adequate certainty to inform recommendations about the screening of persons at risk, HbA1c target values, or screening for sequelae and comorbidities. Better evidence on these matters would be desirable.
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Affiliation(s)
| | | | - Ulrich Alfons Müller
- Medical Practice for Endocrinology and Diabetology, Jena, MVZ Dr. med. Kielstein Ambulante Medizinische Versorgung GmbH Erfurt, Germany
| | | | - Frank Petrak
- Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, LWL-University Clinic Bochum, Ruhr-University Bochum, Germany; Center for Psychotherapy Wiesbaden MVZ GmbH
| | - Til Uebel
- Primary physicians‘ offices Ittlingen and Neckargmünd, Germany, Specialists in diabetology
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Şat S, Aydınkoç-Tuzcu K, Berger F, Barakat A, Danquah I, Schindler K, Fasching P. Diabetes and Migration. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2023; 131:319-337. [PMID: 37315566 DOI: 10.1055/a-1946-3878] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/16/2023]
Affiliation(s)
- Sebahat Şat
- MVZ DaVita Rhine-Ruhr, Düsseldorf, Germany
- German Diabetes Association (DDG) Working Group on Diabetes and Migrants
| | - Kadriye Aydınkoç-Tuzcu
- German Diabetes Association (DDG) Working Group on Diabetes and Migrants
- Wilhelminenspital of the City of Vienna, 5th Medical Department of Endocrinology, Rheumatology and Acute Geriatrics, Vienna, Austria
- Austrian Diabetes Association (ÖGD) Working Group on Migration and Diabetes
| | - Faize Berger
- German Diabetes Association (DDG) Working Group on Diabetes and Migrants
| | - Alain Barakat
- German Diabetes Association (DDG) Working Group on Diabetes and Migrants
- Diabetes Center Duisburg-Mitte (DZDM), Duisburg, Germany
| | - Ina Danquah
- German Diabetes Association (DDG) Working Group on Diabetes and Migrants
- Heidelberg Institute of Global Health (HIGH), Medical Faculty and University Hospital Heidelberg, Heidelberg University, Heidelberg, Germany
| | - Karin Schindler
- Austrian Diabetes Association (ÖGD) Working Group on Migration and Diabetes
- Medical University of Vienna, Department of Internal Medicine III, Clinical Department of Endocrinology and Metabolism, Vienna, Austria
| | - Peter Fasching
- Wilhelminenspital of the City of Vienna, 5th Medical Department of Endocrinology, Rheumatology and Acute Geriatrics, Vienna, Austria
- Austrian Diabetes Association (ÖGD) Working Group on Migration and Diabetes
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Landgraf R, Aberle J, Birkenfeld AL, Gallwitz B, Kellerer M, Klein HH, Müller-Wieland D, Nauck MA, Wiesner T, Siegel E. Therapie des Typ-2-Diabetes. DIABETOL STOFFWECHS 2022. [DOI: 10.1055/a-1789-5650] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/07/2022]
Affiliation(s)
| | - Jens Aberle
- Sektion Endokrinologie und Diabetologie, Universitäres Adipositas-Zentrum Hamburg, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Deutschland
| | | | - Baptist Gallwitz
- Medizinische Klinik IV, Diabetologie, Endokrinologie, Nephrologie, Universitätsklinikum Tübingen, Deutschland
| | - Monika Kellerer
- Zentrum für Innere Medizin I, Marienhospital Stuttgart, Deutschland
| | - Harald H. Klein
- MVZ für Diagnostik und Therapie Bochum, Bergstraße 26, 44791 Bochum, Deutschland
| | - Dirk Müller-Wieland
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Deutschland
| | - Michael A. Nauck
- Sektion Diabetologie, Endokrinologie, Stoffwechsel, Med. Klinik I, St.-Josef-Hospital, Ruhr-Universität, Bochum, Deutschland
| | | | - Erhard Siegel
- Abteilung für Innere Medizin – Gastroenterologie, Diabetologie/Endokrinologie und Ernährungsmedizin, St. Josefkrankenhaus Heidelberg GmbH, Heidelberg, Deutschland
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Schütt K, Aberle J, Bauersachs J, Birkenfeld A, Frantz S, Ganz M, Jacob S, Kellerer M, Leschke M, Liebetrau C, Marx N, Müller-Wieland D, Raake P, Schulze PC, Tschöpe D, von Haehling S, Zelniker TA, Forst T. Positionspapier Herzinsuffizienz und Diabetes. DIABETOL STOFFWECHS 2022. [DOI: 10.1055/a-1867-3026] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/17/2022]
Abstract
ZusammenfassungDiabetes mellitus (DM) stellt eine wichtige Komorbidität bei Patienten mit Herzinsuffizienz dar, die maßgeblich die Prognose der Patienten determiniert. Von entscheidender Bedeutung zur Verbesserung der Prognose dieser Hochrisiko-Patienten ist daher eine frühzeitige Diagnostik und differenzierte medikamentöse Therapie mit Ausschöpfung aller möglichen Therapieoptionen und Absetzen potenziell schädlicher Substanzen. Das gemeinsame Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie (DGK) und der Deutschen Diabetes Gesellschaft (DDG) fasst die vorhandene wissenschaftliche Evidenz zusammen und gibt Empfehlungen, was bei der Diagnose und Therapie der Herzinsuffizienz und des DM zu beachten ist, um die Prognose zu verbessern.
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Affiliation(s)
- Katharina Schütt
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Deutschland
| | - Jens Aberle
- Ambulanzzentrum für Endokrinologie, Diabetologie, Adipositas und Lipide/Klinik und Poliklinik für Nephrologie, Rheumatologie und Endokrinologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland
| | - Johann Bauersachs
- Klinik für Kardiologie und Angiologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland
| | - Andreas Birkenfeld
- Klinik für Diabetologie, Endokrinologie und Nephrologie, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland
- Helmholtz Zentrum München und Deutsches Zentrum für Diabetesforschung (DZD e. V.), Neuherberg, Deutschland
| | - Stefan Frantz
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
| | - Manfred Ganz
- Ganzvital Beratung in der Gesundheitswirtschaft, Bexbach/Saar, Deutschland
| | - Stephan Jacob
- Praxis für Prävention und Therapie, Villingen-Schwenningen, Deutschland
| | - Monika Kellerer
- Klinik für Diabetologie, Endokrinologie, Allgemeine Innere Medizin, Kardiologie, Angiologie, Internistische Intensivmedizin, Marienhospital Stuttgart, Stuttgart, Deutschland
| | - Matthias Leschke
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, Klinikum Esslingen, Esslingen a. N., Deutschland
| | | | - Nikolaus Marx
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Deutschland
| | - Dirk Müller-Wieland
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum RWTH Aachen, Aachen, Deutschland
| | - Philip Raake
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Pneumologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland
| | - Paul Christian Schulze
- Klinik für Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin, Universitätsklinikum Jena, Jena, Deutschland
- Kommission für Klinische Kardiovaskuläre Medizin, Deutsche Gesellschaft für Kardiologie, Düsseldorf, Deutschland
| | - Diethelm Tschöpe
- Herz- und Diabeteszentrum NRW, Universitätsklinik, Ruhr-Universität Bochum, Bad Oeynhausen, Deutschland
- Stiftung DHD (Der herzkranke Diabetiker) in der Deutschen Diabetes-Stiftung, Bad Oeynhausen, Deutschland
| | - Stephan von Haehling
- Klinik für Kardiologie und Pneumologie, Herzzentrum Göttingen, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Deutschland
- Standort Göttingen, Deutsches Zentrum für Herz- und Kreislaufforschung (DZHK), Göttingen, Deutschland
| | - Thomas A. Zelniker
- Universitätsklinik für Kardiologie, Medizinische Universität Wien, Wien, Österreich
| | - Thomas Forst
- CRS Clinical Research Services Mannheim GmbH, Mannheim, Deutschland
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