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Offergeld C, Ketterer M, Neudert M, Hassepaß F, Weerda N, Richter B, Traser L, Becker C, Deeg N, Knopf A, Wesarg T, Rauch AK, Jakob T, Ferver F, Lang F, Vielsmeier V, Hackenberg S, Diensthuber M, Praetorius M, Hofauer B, Mansour N, Kuhn S, Hildenbrand T. ["Online from tomorrow on please": comparison of digital framework conditions of curricular teaching at national university ENT clinics in times of COVID-19 : Digital teaching at national university ENT clinics]. HNO 2020; 69:213-220. [PMID: 32929523 PMCID: PMC7490113 DOI: 10.1007/s00106-020-00939-5] [Citation(s) in RCA: 23] [Impact Index Per Article: 5.8] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 08/07/2020] [Indexed: 11/30/2022]
Abstract
Hintergrund Die Corona-Krise beeinflusst nicht nur das professionelle Handeln, sondern auch die Lehre an den Universitäten. Schlagworte wie „E-Learning“ und „Digitalisierung“ suggerieren die Möglichkeit innovativer, ad hoc verfügbarer Lösungsansätze für die Lehre in der aktuellen COVID-19-Situation. Die aktuelle Umstellung auf digitale Lehre ist aber nicht primär durch eine didaktische Sinnhaftigkeit oder institutionelle Strategie, sondern durch äußere Notwendigkeit geprägt. Ziel der Arbeit Ziel der Arbeit war die Erfassung der Lehrsituation an nationalen Universitäts-HNO-Kliniken und akademischen Lehrkrankenhäusern zu Beginn des virtuellen Corona-Sommersemesters 2020. Material und Methode Ein eigens erstellter Fragebogen zur jeweiligen lokalen Situation, den örtlichen Rahmenbedingungen sowie zu bundesweiten Szenarien wurde an alle 39 nationalen Universitäts-HNO-Kliniken und 20 akademischen Lehrkrankenhäuser mit HNO-Hauptabteilung versandt. Ergebnisse Die ausgefüllten Fragebögen von 31 Universitätskliniken (UK) und 10 akademische Lehrkrankenhäuser (ALK) gingen in die Auswertung ein. Es zeigten sich offensichtliche Diskrepanzen zwischen verfügbaren Ressourcen und tatsächlich verfügbaren digitalisierten Lehrinhalten. Weitere Kritikpunkte offenbarten sich in Bezug auf die Kommunikation mit der Medizinischen Fakultät, die digitale Infrastruktur und insbesondere in der oftmals mangelnden Kollaboration mit den zentralen Supportstrukturen, wie Medien‑, Didaktik- und Rechenzentren. Schlussfolgerung Es gibt durchaus positive Beispiele für eine gelungene Überführung der Präsenzlehre in das ausschließlich virtuelle Sommersemester 2020 innerhalb der Universitäts-HNO-Kliniken. Mehrheitlich aber überwiegen kritische Einschätzungen der Lehrbeauftragten bzw. Ärztlichen Direktoren gegenüber der aktuellen Lehrsituation. Eine zeitkritische strategische Weiterentwicklung ist dringend erforderlich.
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Affiliation(s)
- C Offergeld
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland.
| | - M Ketterer
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - M Neudert
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Technische Universität Dresden, Dresden, Deutschland
| | - F Hassepaß
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - N Weerda
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - B Richter
- Institut für Musikermedizin, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Freiburg, Deutschland
| | - L Traser
- Institut für Musikermedizin, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Freiburg, Deutschland
| | - C Becker
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - N Deeg
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - A Knopf
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - T Wesarg
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - A-K Rauch
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - T Jakob
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - F Ferver
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - F Lang
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - V Vielsmeier
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland
| | - S Hackenberg
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Julius-Maximilians-Universität, Würzburg, Deutschland
| | - M Diensthuber
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, , Goethe Universität, Frankfurt/M, Deutschland
| | - M Praetorius
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Ruprecht-Karls-Universität, Heidelberg, Deutschland
| | - B Hofauer
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - N Mansour
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
| | - S Kuhn
- Zentrum für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsmedizin, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz, Deutschland
| | - T Hildenbrand
- Univ.-HNO-Klinik, Med. Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität, Killianstraße 5, 79106, Freiburg, Deutschland
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Schipper J, Weerda N, Aschendorff A, Maier W, Ridder GJ. [Endoscopic assisted endoluminal stapler-diverticulotomy of Zenker diverticulum]. Laryngorhinootologie 2005; 84:577-82. [PMID: 16080059 DOI: 10.1055/s-2005-861399] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/25/2022]
Abstract
INTRODUCTION One of the advantages of endoluminal diverticolotomy in Zenker's diverticulum with the staple is the possibility of early rehabilitation. As the stapler allows to close the cut wound margins of the diverticulum threshold simultaneously with a clip suture, the patient can start oral food intake as early as 24 hours after surgery. The overview for the surgeon for correct placement of the clip device is limited due to the physiological narrowness of the pharyngeal tube. PATIENTS AND METHODS We reduced the danger of malplacement by placing a temporary stomach tube as well as endoscopic control of the position of the stapler at the diverticulum threshold. RESULTS 61 patients with Zenker's diverticulum stage Brombart I - IV have been successfully treated with this surgery technique since 1998. In two other patients a transcervical diverticulotomy was done because the diverticulum threshold could not be exposed clearly with the spread laryngoscope. In 10 patients a clinically symptomatical recurrent diverticulum (Brombart stage II) could be safely removed by a repeated endoscopically assisted stapler diverticulotomy. CONCLUSION The advanced endoscopically assisted endoluminal stapler diverticulotomy in Zenker's diverticulum is convenient for the patient allowing prompt food intake and showing low morbidity and no mortality.
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Affiliation(s)
- J Schipper
- Universitätsklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde und Poliklinik, Universitätsklinikum Freiburg, Killianstrasse 5, D-79106 Freiburg, Germany.
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Abstract
BACKGROUND Thromboses of the upper limp and neck are rare in comparison with those of the lower extremities. Internal jugular vein thrombosis (IJVT) is a serious event with a potentially fatal outcome. Complications include pulmonary embolism, sepsis with septic emboli to different organs and tissues as well as intracranial propagation of the thrombus with cerebral edema. As any thrombosis, IJVT is precipitated by Virchow's triad: endothelial damage, alteration of blood flow and hypercoagulability. The history and examination in patients with an IJVT may be vague and misleading. Patients may present with a painful swelling of the neck but they may also be absolutely asymptomatic. Imaging procedures frequently used to diagnose an IJVT include sonography with color-coded duplex sonography, computed tomography, magnetic resonance imaging as well as magnetic resonance venography. Up to date, there is no standardized treatment regimen for patients with an IJVT. PATIENTS AND METHODS This retrospective study includes all ten patients with an IJVT who were seen at our department between January 2000 and January 2004. There were six female and four male patients. The average age was 49.7 years, ranging from 28 to 79 years. RESULTS In five cases, the thrombosis was associated with a malignant tumor. In four patients, it was caused by a deep neck space infection and in one case the IJVT was due to cervical, intravenous drug abuse. Two patients were found to be pregnant (one tumor patient and one patient with a deep neck space infection). In all cases, a ten day treatment regimen with intravenous antibiotics and anticoagulant therapy was initiated. Oral or subcutaneous anticoagulation was continued for six weeks to six months. No complications were seen in any patient. In three patients a revascularization of the affected vessel could be demonstrated with color-coded duplex sonography six months after the initial presentation. CONCLUSIONS Thrombosis of the IJV is probably underdiagnosed. Since the clinical presentation may be vague or misleading, a high degree of suspicion is required to make the diagnosis. The potential complications such as pulmonary embolism or intracranial propagation of the thrombus may be fatal. Whenever the thrombosis is not caused by an inflammatory process, a malignant tumor should be excluded. We recommend a therapy with intravenous antibiotics as well as a systemic anticoagulation. Ligation or resection of the internal jugular vein is reserved for patients who develop complications despite adequate medical therapy.
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Affiliation(s)
- C C Boedeker
- Universitätsklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde und Poliklinik, Universitätsklinikum Freiburg.
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