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Aman M, Struebing F, Mayrhofer-Schmid M, Harhaus L, Kneser U, Böcker AH. [Bionic Surgery Meets Bionic Reconstruction - First In-human use of Robotic Microsurgery in Targeted Muscle Reinnervation]. HANDCHIR MIKROCHIR P 2024. [PMID: 38513691 DOI: 10.1055/a-2241-5678] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 03/23/2024] Open
Abstract
Robotic microsurgery is an emerging field in reconstructive surgery, which provides benefits such as improved precision, optimal ergonomics, and reduced tremors. However, only a few robotic platforms are available for performing microsurgical procedures, and successful nerve coaptation is still a challenge. Targeted muscle reinnervation (TMR) is an innovative reconstructive procedure that rewires multiple nerves to remnant stump muscles, thereby reducing neuroma and phantom limb pain and improving the control of bionic prostheses. The precision of surgical techniques is critical in reducing axonal sprouting around the coaptation site to minimise the potential for neuroma formation. This study reports the first use of a microsurgical robotic platform for multiple nerve transfers in a patient undergoing TMR for bionic extremity reconstruction. The Symani robotic platform, combined with external microscope magnification, was successfully used, and precise handling of nerve tissue and coaptation was easily feasible even in anatomically challenging environments. While the precision and stability offered by robotic assistance may be especially useful for nerve surgery, the high economic costs of robotic microsurgery remain a major challenge for current healthcare systems. In conclusion, this study demonstrated the feasibility of using a robotic microsurgical platform for nerve surgery and transfers, where precise handling of tissue is crucial and limited space is available. Future studies will explore the full potential of robotic microsurgery in the future.
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Affiliation(s)
- Martin Aman
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
| | - Felix Struebing
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
- Klinik für Plastische und Handchirurgie der Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany
| | - Maximilian Mayrhofer-Schmid
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
- Klinik für Plastische und Handchirurgie der Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany
| | - Leila Harhaus
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
- Klinik für Plastische und Handchirurgie der Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany
| | - Ulrich Kneser
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
- Klinik für Plastische und Handchirurgie der Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany
| | - Arne Hendrik Böcker
- Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Germany
- Klinik für Plastische und Handchirurgie der Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany
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Glaser JJ, Aman M, Böcker AH, Thielen M, Harhaus L. [Nerve Transfers in Peripheral Nerve Lesions]. HANDCHIR MIKROCHIR P 2024; 56:49-54. [PMID: 38316412 DOI: 10.1055/a-2228-7062] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 02/07/2024] Open
Abstract
BACKGROUND Lesions of peripheral nerves of the upper extremities often lead to persistent, serious limitations in motor function and sensory perception. Affected patients suffer from both private and professional restrictions associated with long-term physical, psychological and socioeconomic consequences. INDICATION An early indication for a nerve transfer shortens the reinnervation distance and improves the growing of motor and sensory axons into the target organ to facilitate early mobility and sensitivity. When planning the timepoint of the surgical procedure, the distance to be covered by reinnervation as well as the morbidities of donor nerves must be considered individually. RESULTS Nerve transfers can achieve earlier and safer reinnervation to improve motor and sensory functions after nerve injuries in the upper extremity.
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Affiliation(s)
- Julia Janine Glaser
- Abteilung Handchirurgie, Periphere Nervenchirurgie, Rehabilitation, BG Klinik Ludwigshafen, Germany
| | - Martin Aman
- Abteilung Handchirurgie, Periphere Nervenchirurgie, Rehabilitation, BG Klinik Ludwigshafen, Germany
| | - Arne Hendrik Böcker
- Abteilung Handchirurgie, Periphere Nervenchirurgie, Rehabilitation, BG Klinik Ludwigshafen, Germany
| | - Mirjam Thielen
- Abteilung Handchirurgie, Periphere Nervenchirurgie, Rehabilitation, BG Klinik Ludwigshafen, Germany
| | - Leila Harhaus
- Abteilung Handchirurgie, Periphere Nervenchirurgie, Rehabilitation, BG Klinik Ludwigshafen, Germany
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Böcker AH, Gramlich Y, Hoffmann R, Hirche C, Gather A, Grützner PA, Kneser U. Etablierung von interdisziplinären Extremitätenboards: ein wichtiger Beitrag zur Verbesserung der Versorgung von Patienten mit komplexem
Extremitätentrauma. Z Orthop Unfall 2022; 160:607-612. [PMID: 36451608 DOI: 10.1055/a-1924-6581] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/02/2022]
Affiliation(s)
- Arne Hendrik Böcker
- Klinik Für Hand, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Plastische Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Klinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Deutschland
| | - Yves Gramlich
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinik Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
| | - Reinhard Hoffmann
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinik Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
| | - Christoph Hirche
- Klinik für Plastische-, Hand- und Rekonstruktive Mikrochirurgie, Handtrauma- und Replantationszentrum, BG Klinik Frankfurt, Frankfurt am Main, Deutschland
| | - Andreas Gather
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Deutschland
| | - Paul Alfred Grützner
- Klinik für Unfallchirurgie und Orthopädie, BG Klinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Deutschland
| | - Ulrich Kneser
- Klinik Für Hand, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Plastische Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Klinik Ludwigshafen, Ludwigshafen, Deutschland
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Harhaus L, Daeschler SC, Aman M, Böcker AH, Klimitz F, Bickert B. [Differential therapeutic Approaches in Treatment of Carpal Tunnel Syndrome]. HANDCHIR MIKROCHIR P 2022; 54:236-243. [PMID: 35688431 DOI: 10.1055/a-1839-8297] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/04/2022] Open
Abstract
Carpal tunnel syndrome (CTS) is one of the most common compression neuropathies. The therapeutic concept should be tailored to each patient individually, with initial non-surgical treatment being the standard of care for early CTS. Primary surgical intervention should be considered in more advanced diseases stages, in case of concomitant pathologies (including space-occupying lesions, complex regional pain syndrome or diabetic neuropathy), if non-surgical strategies have failed or in pregnancy-related CTS. This work aims to discuss common surgical approaches, their clinical application as well as benefits and disadvantages in a pragmatic style. Further, we highlight surgical strategies to address recurrent CTS following failed primary surgery. In view of the recently updated S3 guidelines "Diagnosis and Therapy of Carpal Tunnel Syndrome", this topic is timely and relevant for hand and nerve surgeons.
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Affiliation(s)
- Leila Harhaus
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
| | - Simeon C Daeschler
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
| | - Martin Aman
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
| | - Arne Hendrik Böcker
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
| | - Felix Klimitz
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
| | - Berthold Bickert
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische Chirurgie der Universität Heidelberg
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Bergmeister KD, Schönle P, Böcker AH, Kronlage M, Godel T, Daeschler S, Bendszus M, Kneser U, Harhaus L, Schwarz D. Gezielte Therapieplanung bei traumatischen Nervenläsionen mittels MR-Neurographie. HANDCHIR MIKROCHIR P 2018; 50:232-240. [DOI: 10.1055/s-0044-101833] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/17/2022] Open
Abstract
Zusammenfassung
Einleitung Die korrekte Diagnose und Lokalisation von peripheren Nervenläsionen ist essentiell für die Wahl der richtigen Therapie in der peripheren
Nervenchirurgie. Vor allem Substanzdefekte müssen erkannt werden um eine frühe Wiederherstellung zu ermöglichen und Langzeitschäden zu verhindern. Neueste
Entwicklungen in der MR-Neurographie können detaillierte Informationen über Morphologie und zukünftig möglicherweise sogar die Funktionalität eines Nervs in
Relation zu umgebenden Strukturen liefern. In dieser Fallserie stellen wir Kasuistiken vor, die signifikant von einer erweiterten Diagnostik per MR-Neurographie
profitierten.
Methodik Wir zeigen den klinischen Verlauf von 5 exemplarischen Fällen, die sich mit traumatischen Nervenläsion vorstellten und mittels ergänzender
MR-Neurographie einem konklusiven Therapiekonzept zugeführt wurden. Das Ausmaß der Schädigung sowie die Nervenintegrität wurden mittels speziell hochauflösender
MR-Sequenzen evaluiert und mit den klinischen, z. T. intraoperativen, neurophysiologischen sowie sonographischen Befunden korreliert.
Ergebnisse In zwei Fällen konnte trotz pathologischer Elektroneurographie und nicht eindeutigen Sonographiebefunden aufgrund der in der MR-Diagnostik
erwiesenen Nervenintegrität erfolgreich eine konservative Therapie durchgeführt werden. In drei Fällen ermöglichte die MR-Neurographie die präzise Bestimmung
von Art und Lokalisation der Nervenläsionen, sodass anschließend eine zielgerichtete Nervenrekonstruktion erfolgen konnte.
Diskussion Obwohl noch keine systematischen klinischen Analysen vorliegen, konnten unsere Ergebnisse zeigen, dass die MR-Neurographie traumatische
periphere Nervenläsionen korrekt diagnostizieren und lokalisieren kann. Hierdurch ermöglicht die MR-Neurographie eine verbesserte Diagnostik und somit
Therapieplanung in der Nervenchirurgie. Das Risikoprofil ist identisch zu konventionellen MR-Untersuchungen, jedoch ist die Implementierung von notwendiger
Hard- und Software sowie klinisch-radiologischer Expertise (noch) nicht flächendeckend verfügbar.
Schlussfolgerung Die MR-Neurographie liefert entscheidende Informationen über die Art der Nervenläsion und kann somit die Notwendigkeit einer Operation
sowie die passende OP-Strategie identifizieren.
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Affiliation(s)
- Konstantin D Bergmeister
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Philipp Schönle
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Arne Hendrik Böcker
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Moritz Kronlage
- Universitätsklinikum Heidelberg AG MR-Neurographie, Abteilung für Neuroradiologie, Neurologische Klinik
| | - Tim Godel
- Universitätsklinikum Heidelberg AG MR-Neurographie, Abteilung für Neuroradiologie, Neurologische Klinik
| | - Simeon Daeschler
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Martin Bendszus
- Universitätsklinikum Heidelberg AG MR-Neurographie, Abteilung für Neuroradiologie, Neurologische Klinik
| | - Ulrich Kneser
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Leila Harhaus
- BG Unfallklinik Ludwigshafen Klinik für Hand-, Plastische und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, Klinik für Plastische und
Handchirurgie der Universität Heidelberg
| | - Daniel Schwarz
- Universitätsklinikum Heidelberg AG MR-Neurographie, Abteilung für Neuroradiologie, Neurologische Klinik
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