1
|
Lasrich M, Helling K, Strieth S, Bahr-Hamm K, Vogt TJ, Fröhlich L, Send T, Hill K, Nitsch L, Rader T, Bärhold F, Becker S, Ernst BP. [Increased report completeness and satisfaction with structured neurotological reporting in the interdisciplinary assessment of vertigo]. HNO 2024:10.1007/s00106-024-01464-5. [PMID: 38592481 DOI: 10.1007/s00106-024-01464-5] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 03/04/2024] [Indexed: 04/10/2024]
Abstract
BACKGROUND Results of neurotological function diagnostics in the context of interdisciplinary vertigo assessment are usually formulated as free-text reports (FTR). These are often subject to high variability, which may lead to loss of information. The aim of the present study was to evaluate the completeness of structured reports (SR) and referrer satisfaction in the neurotological assessment of vertigo. MATERIALS AND METHODS Neurotological function diagnostics performed as referrals (n = 88) were evaluated retrospectively. On the basis of the available raw data, SRs corresponding to FTRs from clinical routine were created by means of a specific SR template for neurotological function diagnostics. FTRs and SRs were evaluated for completeness and referring physician satisfaction (n = 8) using a visual analog scale (VAS) questionnaire. RESULTS Compared to FTRs, SRs showed significantly increased overall completeness (73.7% vs. 51.7%, p < 0.001), especially in terms of patient history (92.5% vs. 66.7%, p < 0.001), description of previous findings (87.5% vs. 38%, p < 0.001), and neurotological (33.5% vs. 26.7%, p < 0.001) and audiometric function diagnostics (58% vs. 32.3%, p < 0.001). In addition, SR showed significantly increased referring physician satisfaction (VAS 8.8 vs. 4.9, p < 0.001). CONCLUSION Neurotological SRs enable a significantly increased report completeness with higher referrer satisfaction in the context of interdisciplinary assessment of vertigo. Furthermore, SRs are particularly suitable for scientific data analysis, especially in the context of big data analyses.
Collapse
Affiliation(s)
- M Lasrich
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - K Helling
- Hals‑, Nasen‑, Ohrenklinik und Poliklinik - Plastische Operationen, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Deutschland
| | - S Strieth
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - K Bahr-Hamm
- Hals‑, Nasen‑, Ohrenklinik und Poliklinik - Plastische Operationen, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Deutschland
| | - T J Vogt
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - L Fröhlich
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - T Send
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - K Hill
- Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - L Nitsch
- Klinik und Poliklinik für Neurologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland
| | - T Rader
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Abteilung Audiologie, LMU Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland
| | - F Bärhold
- Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen, Universitätsklinik für Hals-, Tübingen, Deutschland
| | - S Becker
- Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen, Universitätsklinik für Hals-, Tübingen, Deutschland
| | - B P Ernst
- Klinik für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Frankfurt, Theodor-Stern-Kai 7, 60590, Frankfurt, Deutschland.
| |
Collapse
|
2
|
Klimek L, Hagemann J, Huppertz T, Bärhold F, Albrecht T, Klimek F, Casper I, Cuevas M, Bergmann C, Becker S. COVID-19 and chronic rhinosinusitis: management and comorbidity - what have we learned? Expert Rev Clin Immunol 2023; 19:1399-1406. [PMID: 37551742 DOI: 10.1080/1744666x.2023.2244673] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 02/22/2023] [Revised: 07/21/2023] [Accepted: 08/01/2023] [Indexed: 08/09/2023]
Abstract
INTRODUCTION Approximately 5%-12% of the population worldwide suffer from chronic rhinosinusitis (CRS). CRS is defined as a chronic respiratory disease and is considered to be a risk factor for COVID-19 patients. AREAS COVERED A non-systematic literature research was conducted on COVID-19 and treatment options for CRSwNP. The latest international publications in medical databases, international guidelines, and the internet were reviewed. Since there were no publications on all aspects of this topic during the pandemic, we included our own experience in this report. Based on the conducted literature research in addition to our previously reported experience, we discuss the treatment of CRSwNP during the COVID-19 pandemic and what can be taken for future pandemics. EXPERT OPINION Intranasal corticosteroids remain the standard treatment for CRS in patients with SARS-CoV-2 infection. Indications for surgical treatment of CRS should be critically evaluated and reserved for patients with complications and those with no other treatment options. For this purpose, COVID-19 status should be known if possible and, in case of unclear status (emergency), using appropriate personal protective equipment. Systemic corticosteroids should be avoided were possible. Biological treatment should be continued under careful monitoring in uninfected patients and should be temporarily interrupted during COVID-19 infection.
Collapse
Affiliation(s)
- L Klimek
- Center for Rhinology and Allergology, Wiesbaden, Germany
| | - J Hagemann
- Department of Otorhinolaryngology, Mainz University Medical Center, Mainz, Germany
| | - T Huppertz
- Department of Otorhinolaryngology, Mainz University Medical Center, Mainz, Germany
| | - F Bärhold
- Department of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, University Medical Center of Eberhard-Karls University, Tübingen, Germany
| | - T Albrecht
- Department of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, University Medical Center of Eberhard-Karls University, Tübingen, Germany
| | - F Klimek
- Center for Rhinology and Allergology, Wiesbaden, Germany
| | - I Casper
- Center for Rhinology and Allergology, Wiesbaden, Germany
| | - M Cuevas
- Clinic and Polyclinic for Otorhinolaryngology, University Hospital Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Germany
| | - C Bergmann
- Practice for Ear, Nose and Throat Medicine, Clinic RKM 740, Düsseldorf, Germany
| | - S Becker
- Department of Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery, University Medical Center of Eberhard-Karls University, Tübingen, Germany
| |
Collapse
|
3
|
Klimek L, Werminghaus P, Bergmann C, Hagemann J, Huppertz T, Bärhold F, Klimek F, Dziadziulia K, Casper I, Polk ML, Cuevas M, Gröger M, Becker S. [Neuroimmunology of allergic rhinitis part 2 : Interactions of neurons and immune cells and neuroimmunological units]. HNO 2023:10.1007/s00106-023-01304-y. [PMID: 37171595 DOI: 10.1007/s00106-023-01304-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 02/09/2023] [Indexed: 05/13/2023]
Abstract
Allergic rhinitis is an IgE-mediated, type‑2 inflammatory disease. neuropeptides are released by neurons and interact with immune cells. Via colocalization, neuroimmune cell units such as nerve-mast cell units, nerve-type 2 innate lymphoid cell (ILC2) units, nerve-eosinophil units, and nerve-basophil units are formed. Markedly elevated tryptase levels were found in nasal lavage fluid and were strongly associated with neuropeptide levels. A close anatomical connection allows bidirectional communication between immune and neuronal cells. Transient receptor potential vanilloid 1 (TRPV1) and transient receptor potential ankyrin repeat 1 (TRPA1) are critically involved in immunological reactions in the setting of allergic rhinitis. Neuroimmunological communication plays an important role in the inflammatory process, so that allergic rhinitis can no longer be considered a purely immunological disease, but rather a combined neuroimmunological disease.
Collapse
Affiliation(s)
- L Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland.
| | - P Werminghaus
- Praxis für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf, Deutschland
| | - C Bergmann
- Praxis für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf, Deutschland
| | - J Hagemann
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Deutschland
| | - T Huppertz
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Deutschland
| | - F Bärhold
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen, Tübingen, Deutschland
| | - F Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - K Dziadziulia
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - I Casper
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - M-L Polk
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M Cuevas
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M Gröger
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik München, München, Deutschland
| | - S Becker
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen, Tübingen, Deutschland
| |
Collapse
|
4
|
Klimek L, Werminghaus P, Bergmann C, Hagemann J, Huppertz T, Bärhold F, Klimek F, Dziadziulia K, Casper I, Polk ML, Cuevas M, Gröger M, Becker S. [Neuroimmunology of allergic rhinitis : Part 1: Cellular and humoral basic principles]. HNO 2023; 71:337-346. [PMID: 37041304 DOI: 10.1007/s00106-023-01292-z] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 02/09/2023] [Indexed: 04/13/2023]
Abstract
Allergic rhinitis (AR) is a very common disease with a high prevalence worldwide. It is an IgE-mediated type 2 inflammatory disease following exposure to inhalant allergens. A multitude of different neuropeptides including substance P, vasoactive intestinal peptide (VIP), calcitonin gene-related peptide (CGRP), nerve growth factor (NGF), and neuromedin U (NMU) can be released via peripheral axon or central reflexes, interact with immune cells, and thus contribute to neurogenic inflammation which causes the nasal hyperreactivity (NHR) characteristic of AR. Independent production of neuroendocrine hormones and neuropeptides by immune cells has also been demonstrated. Neuro-immune cell units arise when immune and neuronal cells colocalize, for which typical anatomic regions are, e.g., the mast cell-nerve functional unit. The focus of this review is the elucidation of neuroimmune communication mechanisms in AR.
Collapse
Affiliation(s)
- L Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland.
| | - P Werminghaus
- Praxis für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf, Deutschland
| | - C Bergmann
- Praxis für Hals‑, Nasen‑, Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf, Deutschland
| | - J Hagemann
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Deutschland
| | - T Huppertz
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Deutschland
| | - F Bärhold
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen, Tübingen, Deutschland
| | - F Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - K Dziadziulia
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - I Casper
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie Wiesbaden, An den Quellen 10, 65183, Wiesbaden, Deutschland
| | - M-L Polk
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M Cuevas
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M Gröger
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik München, München, Deutschland
| | - S Becker
- Klinik für Hals‑, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen, Tübingen, Deutschland
| |
Collapse
|
5
|
Becker S, Laudien M, Förster-Ruhrmann U, Olze H, Rudack C, Chaker AM, Hagemann J, Huppertz T, Hoffmann TK, Dazert S, Deitmer T, Strieth S, Wrede H, Schlenter W, Welkoborsky HJ, Wollenberg B, Bärhold F, Klimek F, Kianfar R, Zuberbier J, Cuevas M, Hintschich CA, Guntinas-Lichius O, Stöver T, Bergmann C, Werminghaus P, Gröger M, Beutner C, Weber RK, Hildenbrand T, Hoffmann AS, Klimek L. Erratum: Positionspapier: ICD-Codierung der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) im ICD-10-GM als Grundlage für eine Therapie mit Biologika. Laryngorhinootologie 2023; 102:e2. [PMID: 37023780 DOI: 10.1055/a-2069-1462] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 04/08/2023]
Affiliation(s)
- S Becker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - M Laudien
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Kiel
| | - U Förster-Ruhrmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - H Olze
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - C Rudack
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster
| | - A M Chaker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
- Zentrum für Allergie und Umwelt (ZAUM), TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - J Hagemann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T Huppertz
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T K Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Ulm
| | - S Dazert
- Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Ruhr-Universität Bochum, St.-Elisabeth-Hospital
| | - T Deitmer
- Deutsche Gesellschaft für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Bonn
| | - S Strieth
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn
| | - H Wrede
- Hals-, Nasen- und Ohrenarzt, Herford
| | - W Schlenter
- Ärzteverband Deutscher Allergologen, Wiesbaden
| | - H J Welkoborsky
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Klinikum Hannover
| | - B Wollenberg
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - F Bärhold
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - F Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - R Kianfar
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - J Zuberbier
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - M Cuevas
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
| | - C A Hintschich
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg
| | | | - T Stöver
- Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Frankfurt am Main
| | - C Bergmann
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf
| | - P Werminghaus
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf
| | - M Gröger
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum LMU München
| | - C Beutner
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Allergiezentrum Südniedersachsen, Universitätsmedizin Göttingen
| | - R K Weber
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | - T Hildenbrand
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
| | - A S Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - L Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| |
Collapse
|
6
|
Becker S, Laudien M, Förster-Ruhrmann U, Olze H, Rudack C, Chaker AM, Hagemann J, Huppertz T, Hoffmann TK, Dazert S, Deitmer T, Strieth S, Wrede H, Schlenter W, Welkoborsky HJ, Wollenberg B, Bärhold F, Klimek F, Kianfar R, Zuberbier J, Cuevas M, Hintschich CA, Guntinas-Lichius O, Stöver T, Bergmann C, Werminghaus P, Gröger OM, Beutner C, Weber RK, Hildenbrand T, Hoffmann AS, Klimek L. Positionspapier: ICD-Codierung der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) im ICD-10-GM als Grundlage für eine Therapie mit Biologika – Empfehlungen des Ärzteverbandes Deutscher Allergologen (AeDA), der Deutschen Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie (DGHNOKHC) und des Deutschen CRS-Registers. Laryngorhinootologie 2023; 102:349-356. [PMID: 36882095 DOI: 10.1055/a-2039-1831] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 03/09/2023]
Abstract
Zusammenfassung
Hintergrund Die chronische Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) ist eine multifaktorielle entzündliche Erkrankung der Schleimhäute von Nase und Nasennebenhöhlen. In Deutschland sind 3 verschiedene monoklonale Antikörper für die Indikation „Zusatztherapie zu intranasalen Glukokortikosteroiden für die Behandlung Erwachsener mit schwerer chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen“ zugelassen. Um die Verordnung in der zugelassenen Indikation (In-Label) zu dokumentieren, ist neben einer Dokumentation zahlreicher medizinischer Parameter die korrekte Auswahl der ICD-10-GM-Codierung entscheidend. Hierfür existieren in Deutschland bislang keine konsentierten Empfehlungen.
Methoden Basierend auf der internationalen Literatur und bisherigen Erfahrungen werden von einem Expertengremium von AeDA, DGHNO-KHC und Deutschem CRS-Register Codierungsmöglichkeiten von CRS und CRSwNP analysiert und auf dieser Basis eine konsentierte Empfehlung für die ICD-10-GM-Codierung in Deutschland ausgesprochen.
Ergebnis Die Internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme ICD-10-GM (International Classification of Diseases, 10. Revision, German Modification) ist die amtliche Klassifikation zur Verschlüsselung von Diagnosen in der ambulanten und stationären Versorgung in Deutschland. Der ICD-10-GM unterscheidet nicht adäquat zwischen heute anerkannten klinischen und immunologischen Differenzierungen der CRSsNP und der CRSwNP. Dennoch wird insbesondere bei indiziertem Einsatz von Biologika in der Therapie der schweren CRSwNP eine möglichst exakte Verschlüsselung mit den Codes J33.8 (im Einzelfall J33.1 oder J33.9) empfohlen.
Schlussfolgerungen Das Verständnis über die immunologischen Grundlagen der CRSwNP eröffnet neue Behandlungsansätze mit monoklonalen Antikörpern für Patienten mit schwerer, unkontrollierter Erkrankung. Hier geben wir Empfehlungen für eine adäquate ICD-10-GM-Codierung in Deutschland.
Collapse
Affiliation(s)
- S Becker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - M Laudien
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Kiel
| | - U Förster-Ruhrmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - H Olze
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - C Rudack
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster
| | - A M Chaker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München.,Zentrum für Allergie und Umwelt (ZAUM), TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - J Hagemann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T Huppertz
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T K Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Ulm
| | - S Dazert
- Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Ruhr-Universität Bochum, St.-Elisabeth-Hospital
| | - T Deitmer
- Deutsche Gesellschaft für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Bonn
| | - S Strieth
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Bonn
| | - H Wrede
- Hals-, Nasen- und Ohrenarzt, Herford
| | - W Schlenter
- Ärzteverband Deutscher Allergologen, Wiesbaden
| | - H J Welkoborsky
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Klinikum Hannover
| | - B Wollenberg
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - F Bärhold
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - F Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - R Kianfar
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - J Zuberbier
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - M Cuevas
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
| | - C A Hintschich
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg
| | | | - T Stöver
- Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Frankfurt am Main
| | - C Bergmann
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf
| | - P Werminghaus
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf
| | - O M Gröger
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum LMU München
| | - C Beutner
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Allergiezentrum Südniedersachsen, Universitätsmedizin Göttingen
| | - R K Weber
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | - T Hildenbrand
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
| | - A S Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - L Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| |
Collapse
|
7
|
Klimek L, Förster-Ruhrmann U, Olze H, Beule AG, Chaker AM, Hagemann J, Huppertz T, Hoffmann TK, Dazert S, Deitmer T, Strieth S, Wrede H, Schlenter W, Welkoborsky HJ, Wollenberg B, Becker S, Bärhold F, Klimek F, Casper I, Zuberbier J, Rudack C, Cuevas M, Hintschich CA, Guntinas-Lichius O, Stöver T, Bergmann C, Werminghaus P, Pfaar O, Gosepath J, Gröger M, Beutner C, Laudien M, Weber RK, Hildenbrand T, Hoffmann AS, Bachert C. Empfehlungen zur Überprüfung der Wirksamkeit und Verlaufsdokumentation von Mepolizumab bei chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) im deutschen Gesundheitssystem – Empfehlungen des Ärzteverbandes Deutscher Allergologen (AeDA) und der AGs Klinische Immunologie, Allergologie und Umweltmedizin und Rhinologie und Rhinochirurgie der Deutschen Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie (DGHNOKHC). Laryngorhinootologie 2023; 102:89-99. [PMID: 36750110 DOI: 10.1055/a-2003-4730] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 02/09/2023]
Abstract
BACKGROUND Chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) is a multifactorial inflammatory disease of the mucous membranes of the nose and sinuses. Eosinophilic inflammation is described as a common endotype. The anti-IL5 antibody mepolizumab was approved in November 2021 as an add-on therapy to intranasal glucocorticosteroids for the treatment of adults with severe chronic rhinosinusitis with nasal polyps when systemic glucocorticosteroids or surgery do not provide adequate disease control. While national and international recommendations exist for the use of mepolizumab in CRSwNP, it has not yet been adequately specified how this therapy is to be monitored, what follow-up documentation is necessary, and when it should be terminated if necessary. METHODS A literature search was performed to analyze previous data on the treatment of CRSwNP with mepolizumab and to determine the available evidence by searching Medline, Pubmed, the national and international trial and guideline registries and the Cochrane Library. Human studies published in the period up to and including 10/2022 were considered. RESULTS Based on the international literature and previous experience by an expert panel, recommendations for follow-up, adherence to therapy intervals and possible therapy breaks, as well as termination of therapy when using mepolizumab for the indication CRSwNP in the German health care system are given on the basis of a documentation sheet. CONCLUSIONS Understanding the immunological basis of CRSwNP opens up new non-surgical therapeutic approaches with biologics for patients with severe, uncontrolled courses. Here, we provide recommendations for follow-up, adherence to therapy intervals, possible therapy pauses, or discontinuation of therapy when mepolizumab is used as add-on therapy with intranasal glucocorticosteroids to treat adult patients with severe CRSwNP that cannot be adequately controlled with systemic glucocorticosteroids and/or surgical intervention.
Collapse
Affiliation(s)
- L Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - U Förster-Ruhrmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - H Olze
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - A G Beule
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster.,Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Universitätsmedizin Greifswald
| | - A M Chaker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München.,Zentrum für Allergie und Umwelt (ZAUM), TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - J Hagemann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T Huppertz
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz
| | - T K Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Ulm
| | - S Dazert
- Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Ruhr-Universität Bochum, St.-Elisabeth-Hospital
| | - T Deitmer
- Deutsche Gesellschaft für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Bonn
| | - S Strieth
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Bonn
| | - H Wrede
- Hals-, Nasen- und Ohrenarzt, Herford
| | - W Schlenter
- Ärzteverband Deutscher Allergologen, Wiesbaden
| | - H J Welkoborsky
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Klinikum Hannover
| | - B Wollenberg
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - S Becker
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - F Bärhold
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen
| | - F Klimek
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - I Casper
- Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden
| | - J Zuberbier
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin
| | - C Rudack
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster
| | - M Cuevas
- Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden
| | - C A Hintschich
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Regensburg
| | | | - T Stöver
- Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Frankfurt am Main
| | - C Bergmann
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf
| | - P Werminghaus
- Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf
| | - O Pfaar
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Marburg, Philipps-Universität Marburg, Marburg
| | - J Gosepath
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, HSK Wiesbaden
| | - M Gröger
- Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum LMU München
| | - C Beutner
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Allergiezentrum Südniedersachsen, Universitätsmedizin Göttingen
| | - M Laudien
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Kiel
| | - R K Weber
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | - T Hildenbrand
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg
| | - A S Hoffmann
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - C Bachert
- Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Gent, Belgien
| |
Collapse
|
8
|
Bärhold F, Meyer U, Neugebauer AK, Thimm EM, Lier D, Rosenbaum-Fabian S, Och U, Fekete A, Möslinger D, Rohde C, Beblo S, Hochuli M, Bogovic N, Korpel V, vom Dahl S, Mayorandan S, Fischer A, Freisinger P, Dokoupil K, Heddrich-Ellerbrok M, Jörg-Streller M, van Teeffelen-Heithoff A, Lahl J, Das AM. Hepatorenal Tyrosinaemia: Impact of a Simplified Diet on Metabolic Control and Clinical Outcome. Nutrients 2020; 13:nu13010134. [PMID: 33396520 PMCID: PMC7824011 DOI: 10.3390/nu13010134] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 11/15/2020] [Revised: 12/16/2020] [Accepted: 12/30/2020] [Indexed: 12/17/2022] Open
Abstract
Background: Tyrosinaemia type 1 is a rare inherited metabolic disease caused by an enzyme defect in the tyrosine degradation pathway. It is treated using nitisinone and a low-protein diet. In a workshop in 2013, a group of nutritional specialists from Germany, Switzerland and Austria agreed to advocate a simplified low-protein diet and to allow more natural protein intake in patients with tyrosinaemia type 1. This retrospective study evaluates the recommendations made at different treatment centers and their impact on clinical symptoms and metabolic control. Methods: For this multicenter study, questionnaires were sent to nine participating treatment centers to collect data on the general therapeutic approach and data of 47 individual patients treated by those centers. Results: Dietary simplification allocating food to 3 categories led to increased tyrosine and phenylalanine blood concentrations without weighing food. Phenylalanine levels were significantly higher in comparison to a strict dietary regimen whereas tyrosine levels in plasma did not change. Non-inferiority was shown for the simplification and liberalization of the diet. Compliance with dietary recommendations was higher using the simplified diet in comparison to the stricter approach. Age correlates negatively with compliance. Conclusions: Simplification of the diet with increased natural protein intake based on three categories of food may be implemented in the diet of patients with tyrosinaemia type 1 without significantly altering metabolic control. Patient compliance is strongly influencing tyrosine blood concentrations. A subsequent prospective study with a larger sample size is necessary to get a better insight into the effect of dietary recommendations on metabolic control.
Collapse
Affiliation(s)
- Friederike Bärhold
- Department of Paediatrics, Hannover Medical School, Carl-Neuberg-Straße 1, 30625 Hannover, Germany; (F.B.); (U.M.); (S.M.)
| | - Uta Meyer
- Department of Paediatrics, Hannover Medical School, Carl-Neuberg-Straße 1, 30625 Hannover, Germany; (F.B.); (U.M.); (S.M.)
| | - Anne-Kathrin Neugebauer
- Klinik für Allgemeine Pädiatrie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany; (A.-K.N.); (E.M.T.)
| | - Eva Maria Thimm
- Klinik für Allgemeine Pädiatrie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany; (A.-K.N.); (E.M.T.)
| | - Dinah Lier
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Stoffwechselzentrum, Klinikum am Steinenberg, Steinenbergstraße 31, 72764 Reutlingen, Germany; (D.L.); (A.F.); (P.F.)
| | - Stefanie Rosenbaum-Fabian
- Zentrum für Kinder- u. Jugendmedizin, Universitätsklinikum Freiburg, Mathildenstraße 1, 79106 Freiburg, Germany;
| | - Ulrike Och
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Münster, Albert-Schweitzer-Campus 1, 48149 Münster, Germany; (U.O.); (A.v.T.-H.)
| | - Anna Fekete
- Kinder- und Jugendheilkunde, AKH Universitätsklinikum Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090 Wien, Austria; (A.F.); (D.M.)
| | - Dorothea Möslinger
- Kinder- und Jugendheilkunde, AKH Universitätsklinikum Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090 Wien, Austria; (A.F.); (D.M.)
| | - Carmen Rohde
- Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20 a, 04103 Leipzig, Germany; (C.R.); (S.B.)
| | - Skadi Beblo
- Universitätsklinik für Kinder und Jugendliche, Universitätsklinikum Leipzig, Liebigstraße 20 a, 04103 Leipzig, Germany; (C.R.); (S.B.)
| | - Michel Hochuli
- Klinik für Endokrinologie, Diabetologie und Klinische Ernährung, Universitätsspital Zürich, Rämistraße 100, 8091 Zürich, Switzerland;
- Department of Diabetes, Endocrinology, Nutritional Medicine and Metabolism Inselspital Bern, University Hospital and University of Bern, Freiburgstrasse 15, 3010 Bern, Switzerland
| | - Nina Bogovic
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany; (N.B.); (V.K.); (S.v.D.)
| | - Vanessa Korpel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany; (N.B.); (V.K.); (S.v.D.)
| | - Stephan vom Dahl
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany; (N.B.); (V.K.); (S.v.D.)
| | - Sebene Mayorandan
- Department of Paediatrics, Hannover Medical School, Carl-Neuberg-Straße 1, 30625 Hannover, Germany; (F.B.); (U.M.); (S.M.)
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Münster, Albert-Schweitzer-Campus 1, 48149 Münster, Germany; (U.O.); (A.v.T.-H.)
| | - Aleksandra Fischer
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Stoffwechselzentrum, Klinikum am Steinenberg, Steinenbergstraße 31, 72764 Reutlingen, Germany; (D.L.); (A.F.); (P.F.)
| | - Peter Freisinger
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Stoffwechselzentrum, Klinikum am Steinenberg, Steinenbergstraße 31, 72764 Reutlingen, Germany; (D.L.); (A.F.); (P.F.)
| | - Katharina Dokoupil
- Dr. von Haunersches Kinderspital, Lindwurmstraße 4, 80337 München, Germany;
| | - Margret Heddrich-Ellerbrok
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf, Martinistraße 52, 20246 Hamburg, Germany;
| | - Monika Jörg-Streller
- Department für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Innsbruck, Anichstraße 35, 6020 Innsbruck, Austria;
| | - Agnes van Teeffelen-Heithoff
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universitätsklinikum Münster, Albert-Schweitzer-Campus 1, 48149 Münster, Germany; (U.O.); (A.v.T.-H.)
| | - Janina Lahl
- Nutricia GmbH, Metabolics Expert Centre, Am Hauptbahnhof 18, 60329 Frankfurt, Germany;
| | - Anibh Martin Das
- Department of Paediatrics, Hannover Medical School, Carl-Neuberg-Straße 1, 30625 Hannover, Germany; (F.B.); (U.M.); (S.M.)
- Correspondence: ; Tel.: +49-511-532-3220; Fax: +49-511-532-18516
| |
Collapse
|
9
|
Beck M, Wirtz S, Scherer V, Bärhold F. Numerical Calculations of Spray Roasting Reactors of the Steel Industry with Special Emphasis on Fe2O3-Particle Formation. Chem Eng Technol 2007. [DOI: 10.1002/ceat.200700231] [Citation(s) in RCA: 7] [Impact Index Per Article: 0.4] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/07/2022]
|